Oscar Cavefors: Hjärtsvikt vanligt hos iva-patienter

Över hälften av patienterna inom intensivvården har hjärtsvikt. Det visar Oscar Cavefors doktorsavhandling. Han har också undersökt orsakerna till hjärtsvikt hos iva-patienter och analyserat användningen av hjärtspecifika blodprover.

OSCAR CAVEFORS
Disputation: 29 september 2023
Doktorsavhandling: Left ventricular dysfunction in critically ill patients
Ämnesområde: Anestesi och intensivvård
Sahlgrenska akademin, Institutionen för kliniska vetenskaper

Vad är bakgrunden till din avhandling?
– Hjärtsvikt är vanligt hos patienter inom intensivvården. Hjärtsvikt kan, i sig, vara en orsak till att man behöver intensivvård. Men vi ser också att patienter utvecklar hjärtsvikt under intensivvård som följd av en annan svår sjukdom, exempelvis infektion eller hjärnblödning, säger Oscar Cavefors, narkosläkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, och fortsätter:

– Trots detta finns det inte mycket forskning som systematiskt undersökt hur vanligt detta är hos intensivvårdspatienter och vad som orsakar denna typ av hjärtsvikt.

Figur 2, sidan 2 i Oscar Cavefors doktorsavhandling. Hjärtats anatomi.

Hjärtsvikt ger ökad risk för död

Studierna i avhandlingen undersöker hur vanligt det är med olika typer av hjärtsvikt hos intensivvårdspatienter.

– Vi har också studerat om hjärtsvikt är associerat med ökad risk för död och om biomarkörer kan användas för att förutsäga om patienter har hjärtsvikt eller inte. Dessutom har vi tittat på orsaker till hjärtsvikten genom att studera kranskärlsröntgen och magnetkameraundersökningar.

Vilka är de viktigaste forskningsresultaten?
– Våra viktigaste fynd är att det är mycket vanligt med hjärtsvikt inom intensivvården och ses hos mer än varannan patient. Vi kunde också koppla vänsterkammarsvikt till en ökad risk för död och visa att en stor del av denna typ av hjärtsvikt inte beror på kranskärlsförträngningar.

Figur 7, sidan 35 i avhandlingen. Dödlighet beroende på förekomst av systolisk vänsterkammardysfunktion hos blandade IVA-patienter. Längst ner finns en utförlig figurtext och referens till tidigare publicering.

”Spännande möjligheter”

Vad gav studierna av hjärtspecifika blodprover?
– Förhöjda nivåer av biomarkörerna hängde tydligt samman med förekomst av hjärtdysfunktion. Men biomarkörerna var inte tillräckligt precisa för att man ska kunna använda blodproven till att utesluta hjärtsvikt, säger Oscar Cavefors.

Varför har du valt att ägna dig åt forskning?
– Det är spännande med möjligheterna att undersöka saker som man har funderat över och att testa sina hypoteser. Sedan uppskattar jag också att samarbeten med kollegor och olika forskargrupper.

Text: Jakob Lundberg

Fulltext till figur 7 och referens

Dödlighet beroende på förekomst av systolisk vänsterkammardysfunktion hos blandade IVA-patienter. A) Uppdelat i form av primärt hjärtorsakad eller sekundär hjärtsvikt. B) Uppdelat beroende på generell eller regional dysfunktion. C) Uppdelat på vänsterkammarfunktion och låg hjärtminutvolym.

Referens: Reproducerad från “Cavefors et al. Regional left ventricular systolic dysfunction associated with critical illness: incidence and effect on outcome. ESC Heart Fail 2021; 8: 5415-23. 311” med tillstånd av John Wiley and Sons.