Jakob Dahlberg: Att upptäcka och karakterisera cancer i sköldkörteln

Sköldkörtelcancer har ökat kraftigt. Men de allra flesta knölar i sköldkörteln är godartade. Jakob Dahlbergs doktorandprojekt handlar om hur man på bästa sätt kan identifiera de tumörer som kräver behandling. Och om nya behandlingsmöjligheter för avancerad sköldkörtelcancer.

JAKOB DAHLBERG
Disputation: 12 april 2024 (klicka för mer info)
Doktorsavhandling: On incidence, diagnostic algorithms and in-depth characterisation of thyroid cancer
Ämnesområde: Kirurgi
Sahlgrenska akademin, Institutionen för kliniska vetenskaper

Antalet fall av sköldkörtelcancer har ökat kraftigt. Sjukdomen visar sig oftast som en knöl i sköldkörteln. De allra flesta är godartade men knappt tio procent är cancer som behöver behandling.

– En fråga är hur vi på bästa sätt utreder patienter med symptom som kan tyda på cancer. De flesta patienter med sköldkörtelcancer botas med kirurgi, ibland med tillägg av radiojod. Utmaningen är att identifiera knölar som kräver behandling och avgöra hur omfattande den behandlingen ska vara, säger Jakob Dahlberg, som forskar vid Institutionen för kliniska vetenskaper och är överläkare och endokrinkirurg på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Jakob Dahlberg forskar inom kirurgi vid Institutionen för kliniska vetenskaper och är endokrinkirurg på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Jag har fått möjlighet att fördjupa mig i den delen av endokrinkirurgi som jag tycker är mest intressant

Vad handlar din forskning om?
– Om upptäckt av sköldkörtelcancer och olika aspekter på utredning av misstänkt sköldkörtelcancer. Incidensen har ökat i Sverige och i världen. Första delarbetet handlar om hur den ökningen ser ut i Sverige och Västra Götaland, berättar Jakob Dahlberg, och fortsätter:

– Delarbete 2 och 3 handlar om utredning av patienter med kliniska symptom som kan tyda på sköldkörtelcancer, det vill säga patienter som remitteras enligt standardiserat vårdförlopp (SVF). I delarbete 4 studerade vi patienter med avancerad sköldkörtelcancer, där vi idag har begränsade behandlingsmöjligheter.

Ökningens orsaker okända

Vet man varför det har skett en kraftig ökning av sköldkörtelcancer?
– Globalt är den vanligaste förklaringen att det sker en överdiagnostik beroende på en ökad användning av bland annat ultraljud. Och att detta leder till att man upptäcker cancer som annars inte hade orsakat för tidig död eller ens gett symptom.

Stämmer detta med resultaten från er forskning?
– Nej, vår studie visar att den situationen inte gäller i Västra Götaland. Det finns en ökning av sköldkörtelcancer här, men den verkar inte bero på att patienter undersöks utan att ha symptom. Vi kan inte utesluta att det är en reell ökning som orsakar den ökade incidensen i Västra Götaland, men vi kan inte säga något om eventuella orsaker.

Knölar som patienter söker för utgör största delen av incidensökningen. Även ”Incidental” bidrog till ökningen, dvs cancer som upptäcks vid mikroskopiundersökning efter operation där indikationen inte var cancer. Bildundersökning utan symptom bidrog inte.

EU-system säkert att använda

Vilka är era viktigaste forskningsfynd och vilken praktisk nytta kan de ge?
– Vi har studerat nyttan av det ultraljudsbaserade riskvärderingssystemet EU-TIRADS när man utreder huruvida en knöl i sköldkörteln är godartad eller elakartad. Vi fann att med hjälp av EU-TIRADS kan man minska antalet onödiga cellprovsundersökningar men effekten är relativt begränsad. Vi fann också att EU-TIRADS med stor tillförlitlighet identifierar godartade knölar i sköldkörteln. Det är därför säkert att använda sig av EU-TIRADS när man bestämmer vilka knölar som ska genomgå cellprov och vilka man inte behöver göra cellprov på, säger Jakob Dahlberg.

Vad gav studierna av svårbehandlad avancerad sköldkörtelcancer?
– Vi kunde få en aggressiv och ovanlig form av sköldkörtelcancer att växa på immunbristiga möss. Detta gav oss möjlighet att studera tumören ytterligare, och med hjälp av mutationsanalyser kunde vi hitta nya potentiella behandlingsmöjligheter.

Text: Jakob Lundberg