Domarens autonomi i teori och praktik – för domstolens självständighet och oberoende

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
4 470 000 SEK
Projekttid
2023 - 2025
Projektägare
Juridiska institutoionen

Finansiär
Vetenskapsrådet
Juridik

Kort beskrivning

En rättsstat kännetecknas av självständiga och oberoende domstolar som uppbärs av autonoma domare. Den
traditionella föreställningen om autonoma domare är en domare som är avskuren från såväl kontext som
relationer. Eftersom uppfattningen är ett ideal, ett böra, är det angeläget att studera domares autonomi i
praktiken, utifrån en annan syn på autonomi, levd autonomi, förankrad i vardagslivet.

Syftet med studien är att utveckla kunskap om domares autonomi i teori och praktik, i syfte att stärka domstolars självständighet och oberoende.

Med autonomi menas här förenklat förmåga och möjlighet att agera,
ge uttryck för sin vilja, samt att fatta beslut. För att garantera självständiga och oberoende domstolar behövs autonoma domare. Antagandet grundar sig i sin tur på den liberala idén om subjektets autonomi, hon anses fri att fatta sina egna beslut utan att vara i relation till andra. I detta projekt antas att domstolarnas självständighet och oberoende endast kan upprätthållas och stärkas när domarna erkänns som relationella subjekt, förankrade i det dagliga livet, s.k. levd autonomi från ett vardagslivsperspektiv. Vardagslivet består bl.a. av rutiner och aktiviteter, kunskap och erfarenheter. Dessa aspekter är nödvändiga för förmågan att uppleva och uttrycka t.ex. vilja och och därmed för förmågan att agera och fatta beslut. Levd autonomi är elastisk och kan minskas eller utökas över tid genom relationer och sammanhang.

I projektet genomförs litteratur- och fältstudier (intervjuer och observationer). Projektet är unikt då det analyserar autonomi i både teori och praktik. Resultatet kommer att stärka domarnas egen uppfattning om hur de ska förstå, utföra och uppvisa autonomi på ett reflekterande och systematiskt sätt, som i sin tur stärker domstolarnas oberoende.

Projektet undersöker

1. Hur beskrivs autonomi normativt i den juridiska diskursen?
2. Hur uppfattar och tolkar
domare diskursivt (i intervjuer) autonomi?
3. Hur utövas autonomi i praktiken?

Tidigare publikationer

Wanna Svedberg Andersson & Moa Bladini (2021), ‘Autonomy and Beyond – Voluntariness in the Light of Lived Autonomy’, Special issue Dead or Alive? Contemproary and Future Approaches to Nordic Critical Legal Theory, in Retfærd, Nordic Journal of Law and Justice 3, 35-49, 2021.

Moa Bladini & Wanna Svedberg Andersson (2021) 'Swedish rape legislation from use of force to voluntariness – critical reflections from an everyday life perspective', in Special Issue on Rape laws in the Nordic Countries, in Bergen Journal of Criminal Law and Criminal Justice 8(2) 95-125, 2021. https://boap.uib.no/index.php/BJCLCJ/article/view/3241/3133

Konferencer

2023

Conference/Workshop: Judicial Politics in Scandinavia, Gothenburg 22-23 August 2023