Anna Svedlund: Uppföljning av bentätheten viktig för patienter med nutritionsbehandling

Ett högt intag av D-vitamin under nutritionsbehandling för anorexia nervosa rekommenderas, och det är viktigt att tidigt och långsiktigt mäta bentätheten. Modifierad Atkinsdiet kan anses vara en säker behandling under barndomen vad gäller tillväxt och bentäthet. Detta visar Anna Svedlund i sin doktorsavhandling.

ANNA SVEDLUND
Disputation: 29 september 2023
Doktorsavhandling: Bone health and nutrition treatment. Studies on young women with anorexia nervosa and children with epilepsy
Ämnesområde: Pediatrik
Sahlgrenska akademin, Institutionen för kliniska vetenskaper

Vad är bakgrunden till din avhandling?
– Benmassan byggs upp under barn- och ungdomsår och den maximala benmassan uppnås vid 20-30 års ålder. En minskad mineralisering av skelettet under uppväxten ger lägre maximal benmassa och risk för benskörhet och frakturer senare i livet. Flera olika faktorer reglerar benbildningen. En viktig faktor är nutrition, säger Anna Svedlund, som är barnläkare på Drottning Silvias barnsjukhus och Hisingen barn- och ungdomsmedicinsk mottagning.

Hon fortsätter:

– Bristande nutrition kan påverka benmassan och tillväxten negativt. Vid anorexia nervosa ges nutritionsbehandling med syftet att återställa normal vikt. Nutritionsbehandling används också för barn och ungdomar med epilepsi som inte svarar på läkemedel. De får en modifierad Atkinsdiet (MAD), en kost med minimal mängd kolhydrater.

Omslagsbild till Anna Svedlunds doktorsavhandling. De tio största, nr 2, Barnaåldern, målning av Hilma af Klint.

Nivån av D-vitamin minskade

Vad handlar din forskning om?
– Den handlar om nutritionsbehandlingens effekt på benuppbyggnaden hos unga kvinnor med svår anorexia nervosa. Vi har också studerat hur bentäthet och tillväxt påverkas hos barn och ungdomar som får MAD som behandling av svår epilepsi.

Vilka är de viktigaste forskningsresultaten för anorexipatienterna?
– Nivån av D-vitamin minskade hos kvinnor med svår anorexia nervosa som var inlagda med nutritionsbehandling. Detta trots att kosten innehöll rekommenderad mängd D-vitamin. Tre år efter behandlingen hade de stabilt BMI och kroppssammansättning. Olika benmarkörer som mäts i blod hade ändrats på ett positivt sätt för skelettet. Men anorexipatienterna hade sämre bentäthet än en jämförelsegrupp med friska unga kvinnor.

Figur 3, sida 10 i avhandlingen: Benmassan genom livet.

Viktigt att följa upp bentätheten

Vilka slutsatser drar du av de här fynden?
– Att ett högt intag av D-vitamin är nödvändigt under nutritionsbehandling av anorexipatienter. Resultaten visar också att det är viktigt att tidigt undersöka bentätheten hos unga kvinnor med anorexia nervosa och att följa upp bentätheten under lång tid, säger Anna Svedlund.

Vad visade studien på barn och ungdomar med epilepsi som behandlas med modifierad Atkinsdiet?
– Att de svarade bra på behandlingen. Hälften av individerna hade mer än 50 procents minskning av anfallsfrekvensen och några blev anfallsfria. Vi såg heller ingen negativ påverkan på deras tillväxt eller bentäthet vid behandling med MAD under 24 månader. Detta talar för att sådan behandling är säker vad gäller tillväxt och bentäthet.

Text: Jakob Lundberg