Länkstig

Litterära praktiker i neuroqueera rum

Kurs
FKGASK
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
50%
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
-
Ansökan öppen
-
Anmälningskod
GU-15026
Ansökan stängd

Kort om kursen

Litterära praktiker i neuroqueera rum är en skrivkurs för dig som vill undersöka skrivande utanför neurotypiska normer. Kursen är grundad i de erfarenheter som gjordes i forskningsprojektet ”Autistiskt skrivande: att återta ett annat modersmål.”

Om utbildningen

Vad är neuroqueer? Medan neurodiversitet står för variationen i hjärnors sätt att fungera och bejakandet av dessa olikheter, antyder neuroqeerness som begreppet ett släktskap med queerteori och queera praktiker. När vi skriver neuroqueer menar vi inte specifikt sådant som refererar till queer sexualitet eller könsidentitet, även om det finns beröringspunkter. Det handlar i stället, i vår användning av begreppet, om ett begär efter ett konstnärligt språkarbete som synliggör eller möjliggör en gemensam förståelse för begär inte (enbart) sexuella, utan snarare begär efter sinnlighet och språk som ligger utanför den neurotypiska normen.

I kursen presenteras du för neuroqueera perspektiv på text, både teoretiska och skönlitterära. Du får testa att skriva i olika former. Genom att läsa och få feedback från de andra i kursen utvecklas ditt skrivande och läsande.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och minst 60 hp inom det konstnärliga området eller motsvarande kompetens. Därtill krävs godkänt arbetsprov.

Ansök i tre steg

1. Ansök till kursen på antagning.se. Deadline 15 april 2024.

2. Skicka in din arbetsprov via SlideRoom. Deadline 15 april 2024. 


3. Säkerställ att dina meriter som styrker din behörighet till kursen är registrerade på antagning.se. Deadline 20 juni 2024.

Din ansökan ska innehålla:
1)    Brev. Skriv ett brev med max 7000 tecken inklusive blanksteg.
a)    Beskriv vilken roll läsandet och skrivandet spelar i ditt liv.
b)    Motivera varför du vill du gå kursen och vad du förväntar att lära dig.
c)    Beskriv din erfarenhet av att ge och ta emot respons på egen text/ konstnärligt arbete.
d)    Reflektera över varför neuroqueert skrivande intresserar dig

2)    Arbetsprov.
Bifoga (max 7000 tecken inklusive blanksteg) nyskriven litterär text.

Bedömningskriterier
Bedömargruppen kommer att bedöma arbetsprovet utifrån följande kriterier:

  • Arbetsprovet visar litterär förmåga och självständighet i tematik, språkanvändning, ton eller genom att det väcker frågor och diskussioner.
  • Arbetsprovet uttrycker en vilja att reflektera över innebörden av neuroqueerness för språk/skrivande/läsande och den egna praktiken.
  • Den sökandes intressen överensstämmer med kursens innehåll.
  • Arbetsprovet uttrycker beredskap att ta emot feedback och utveckla det egna skrivandet i relation till andras texter.

Urval

Urvalet baseras på arbetsprov.