En grupp elever dansar en koreografi
Foto: Natalie Greppi

Kulturskolans didaktik och praktik: dans

Kurspaket
KSD15
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15300
Ansökan stängd

Kort om kurspaketet

Utbildningen vänder sig till dig som redan har konstnärlig kompetens inom dans och som vill bygga på med pedagogisk kunskap relevant för kulturskolan. Den vänder sig även till dig som redan arbetar inom kulturskolan och som behöver fortbildning och till dig som är student på en konstnärlig utbildning och vill bygga på med en utbildning till kulturskolepedagog.

Om utbildningen

Kurspaketet består av två enskilda kurser som löper parallellt under terminen. Kurspaketet innebär en termins studier på halvtid och omfattar kurserna:

Kulturskolans didaktik: dans

Under kursen får du lära dig att planera och organisera läraktiviteter för barn och unga inom området dans. Du kommer också att öva på att formulera dig kring varför du gör de val du gör som pedagog. Målet är att du ska utveckla din förmåga att planera och organisera lärandeaktiviteter inom dans, med hög kvalitet och utifrån barns och ungas olika perspektiv, förutsättningar och erfarenheter.

Vi kommer att fokusera på kulturskolans särskilda uppdrag, där barn och unga frivilligt deltar i lärande på sin fritid. Du kommer bland annat att få verktyg för undervisning i grupp, med utveckling och progression för deltagare i olika åldrar. Vi kommer att diskutera hållbarhet i lärande i relation till dansämnet utifrån ett normkritiskt perspektiv och vi sätter relevant pedagogisk forskning i relation till den praktiska verksamhet som är specifik för kulturskolan.

I kursen ingår fyra stycken heldagsträffar på campus i Göteborg. Övrig undervisning är nätbaserad och innehåller bland annat eget arbete, föreläsningar och workshops beroende på lärarnas upplägg för kurserna.

Kulturskolans didaktik: dans, KSDI22 (7,5 hp)

Kulturskolans praktik: dans

Du kommer att göra praktik på en kulturskola. Under ledning av verksamma pedagoger deltar du i arbetet med att planera, organisera och leda aktiviteter med utgångspunkt i din egen konstnärliga kompetens. Praktiken omfattar tio tillfällen à en halvdag.

Kulturskoleklivets samordnare hjälper dig att hitta en praktikplats. Vissa praktikplatser kan kräva att se utdrag ur belastningsregistret.

PDF: Kulturskolans praktik: dans, KSPR22 (7,5 hp)

Att kunna organisera lärande inom dans är en efterfrågad kompetens hos många av landets kulturskolor. De behöver både nyanställa och vidareutbilda medarbetare för att klara sitt nya, viktiga uppdrag; att bredda och utveckla verksamheten så att fler barn och unga får tillgång till en likvärdig kulturskola.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och minst 90 hp konstnärlig utbildning inom dansområdet eller motsvarande.

Urval

Högskolepoäng, max 165hp. Förtur (OBS! Ej platsgaranti) ges till sökande som har påbörjat en utbildning i kulturskolepedagogik vid Göteborgs universitet, där rangordning sker baserat på antal påbörjade högskolepoäng inom kulturskolepedagogik vid Göteborgs universitet.

Så är det att plugga

Undervisningen

Att studera är tidskrävande

Det är bra att tänka på att en kurs på 7,5 högskolepoäng (hp) motsvarar 10 studietimmar per vecka. 15 hp är lika med 20 timmar och 30 hp kräver 40 timmar per vecka.

Lokaler

Högskolan för scen och musik bedriver sin verksamhet på fyra adresser i Göteborg: Eklandagatan 86, Åvägen 24 (Brewhouse), Vasagatan 50 (HDK-Valand) och Triörgatan 1 (Andra stället).

Läs mer om lokaler