Introduktion till runor och runologi

Kurs
SV1113
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Engelska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-22824
Ansökan stängd

Kort om kursen

Nyfiken på runor och runstenar? Hur uppstod de, vem ristade dem och vad betyder de?

Om utbildningen

I den här introduktionen till runor och runologi bekantar du dig med de olika runrader som har använts i Sverige. Du lär dig att läsa runristningar och bekantar dig med olika tolkningar av runstenar. De flesta runstenar som finns bevarade är från 100-talet till medeltidens slut, men runor användes ända in på 1800-talet. Genom de runristningar vi har kvar, och det kulturarv som runstenar, runstavar och andra ristade föremål utgör, kan vi kika bakåt i tiden och få en glimt av hur livet tedde sig för tusen år sedan .

Under kursen gör vi en utflykt i Västra Götaland för att titta på runstenar på plats i landskapet.

Kursen ges på engelska.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet