Storslam för Konstnärliga fakulteten

Besluten från Vetenskapsrådet om vilka projekt inom konstnärlig forskning som beviljas finansiering 2022–2027 har kommit. Hela fem av tolv anslag, 35 miljoner kronor, tilldelades Göteborgs universitets konstnärliga fakultet.

Sammanlagt delade Vetenskapsrådet ut omkring 76 miljoner kronor i projektbidrag, bidrag till forskningsmiljö och bidrag för internationell postdok inom konstnärlig forskning till tolv projekt på åtta olika lärosäten. Göteborgs universitet sticker ut som enda lärosäte som får bidrag till mer än ett projekt.
­– Jag är stolt och glad över att Vetenskapsrådet på det här sättet stöder vårt långsiktiga arbete med att stärka den viktiga forskning som bedrivs i de konstnärliga ämnena vid Göteborgs universitet, säger Petra Frank, prefekt vid Högskolan för scen och musik.

Att forskare vid Konstnärliga fakulteten har tilldelats omkring 35 miljoner kronor innebär att närapå hälften av Vetenskapsrådets bidragspott för konstnärlig forskning har gått till Göteborgs universitet.
– Detta är utöver ett stort erkännande av våra forskare och vår forskning mycket värdefullt och berikande för hela vår miljö där vår utbildning ska baseras på forskning, konstnärligt utvecklingsarbete och beprövad erfarenhet. Detta skapar synergier framåt över tid, säger Klara Björk, prefekt vid HDK-Valand.

Erling Björgvinsson, professor på Enheten för design, tilldelades det största bidraget av alla tolv som Vetenskapsrådet beviljade i år för sitt projekt Värde Imaginärer: Former för artikulering av plats och mobilitet i globaliserade konst- och designpraktiker genom kreativ och administrativ användning av papper. Det innebär att han kan bygga upp en internationell forskningsmiljö på HDK-Valand med samarbeten med University of the Arts London och Humboldt-Universität zu Berlin.
– Givet att vi har fått finansiering i sex år innebär det att vi kan arbeta mer långsiktigt och djupgående. Förhoppningsvis kan vi bygga ut miljön med forskningsfinansiering från annat håll.

Projektbidrag till forskare vid Göteborgs universitet

• Erling Björgvinsson, 17 089 000
  • Andjeas Ejiksson, 4 497 000
    The Discontent of Voice and Image – The Task of The Audiovisual Translator