Porträttbild av Emanuel Fryk
Foto: Elin Lindström

Samtal med Emanuel Fryk - diabetesforskare med tro på framtiden

Gäst i detta avsnitt av podden Akademiliv är Emanuel Fryk, doktorand vid Göteborgs universitet och läkare på vårdcentral, som snart disputerar med en avhandling som specifikt handlar om proteinet galectin-1 i diabetes typ 2.

I över hundra år har vi vetat att diabetes typ 2 kan leda till komplikationer och att sjukdomen innebär en stor hälsorisk. Lika länge har det varit känt att sjukdomen är starkt kopplad till våra levnadsvanor, och till övervikt och fetma. Men det återstår många frågor om sjukdomen, och forskare runt om i världen fokuserar på flera olika teorier. I detta avsnitt av podden Akademiliv får vi insyn i hur forskningen om denna folksjukdom går till.

Gäst är Emanuel Fryk, doktorand vid Göteborgs universitet, som nyligen blivit klar med sin avhandling om diabetes typ 2, och specifikt om proteinet galectin-1 i diabetes typ 2. Han arbetar också som läkare på vårdcentral, där han möter många patienter med sjukdomen. Han är hoppfull inför framtiden, och tror på en utplaning av fetma och diabetes i framtiden, eftersom samhället i högre grad lyfter fram livsstilens betydelse.

Intervjuar gör Karin Allander och Elin Lindström, båda kommunikatörer vid Göteborgs universitet.

Samtal med Emanuel Fryk - diabetesforskare med tro på framtiden (länk till Soundcloud)

Populärvetenskapliga podden Akademiliv - alla avsnitt

Tillgängliggjord version finns på GU Play (Göteborgs universitets plattform för video och ljud)

Kontakt: Emanuel Fryk