person med eksem i armvecket
Foto: iStock

Patientbilder saknas i studier om atopiskt eksem

Vetenskapliga artiklar om den vanliga hudsjukdomen atopiskt eksem innehåller nästan inga bilder alls på patienter, visar en studie från Göteborgs universitet. Fler bilder skulle göra det lättare för patienter att bli delaktiga i beslut om den egna vården.

Sam Polesie, docent på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet och hudläkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, har ansvarat för studien:

– Under senare år har patienters medbestämmanderätt stärkts. Vårdpersonal ska idag ta beslut om behandling tillsammans med patienten. Men de vetenskapliga artiklarna har inte hängt med i den utvecklingen. Vi behöver fler bilder på patienter som visuella hjälpmedel i kommunikationen. Det är svårt för patienter att förstå de siffror som används i vetenskapliga publiceringar för att beskriva svårighetsgrad eller vilken effekt en viss behandling kan ha, säger Sam Polesie.

Totalt sex avbildade patienter

Utan bilder exkluderas alltså patienter från besluten om den egna vården. Nyligen publicerade Sam Polesie tillsammans med danska kollegor en liknande studie, som visade att bara en promille av alla patienter med psoriasis i kliniska studier finns avbildade i de vetenskapliga artiklarna. För atopiskt eksem visar det sig nu vara ännu färre patienter som är avbildade.

Studiens resultat publiceras i Journal of Dermatological Treatment.  Det är en systematisk översiktsartikel som omfattar 60 studier med totalt nära 18 000 patienter. I alla dessa studier fanns 16 bilder på totalt sex patienter. Det innebär att så lite som 0,3 promille av patienterna fanns representerade på bild i de publicerade artiklarna.

Vanlig hudsjukdom

Atopiskt eksem är en kroniskt återkommande inflammatorisk hudsjukdom, som ger torra, kliande, områden på huden. Ungefär vart fjärde barn och var tionde vuxen har atopiskt eksem. Sjukdomens svårighetsgrad är mycket varierande. I svåra fall påverkas hela livssituationen.

Så sent som förra året presenterade Läkemedelsverket tillsammans med medicinska experter och patientföreträdare nya behandlingsrekommendationer för atopiskt eksem. En grundsten som lyfts fram i rekommendationen är just betydelsen av patientutbildning.

Dessa eksem kan yttra sig på flera sätt och ser olika ut beroende på hur melaninrik huden är.

[none]
Sam Polesie, docent på Institutionen för kliniska vetenskaper vid Göteborgs universitet.
Foto: Elin Lindström

– Bilder är också viktiga för insikten att atopiskt eksem ser mycket olika ut i olika typer av hud. Hos personer med ljus hud syns eksemet som rodnad, medan eksem hos personer med melaninrik hud ofta blir mörkare, där sjukdomen snarare kan upplevas som lila eller gråaktig, säger Sam Polesie.

Utbildningssyfte

Även inom läkarutbildningen finns tydliga behov av bilder på fler patienter med atopiskt eksem, anser Sam Polesie:

– Det behövs lättillgängliga uppsättningar av bilder som visar olika typer av atopiskt eksem i patientgrupper och svaret på behandling som kan användas i utbildningen av sjukvårdspersonal, läkarstudenter och även för patientutbildning, säger han.

Avsaknaden av bilder kan också får betydelse för utvecklingen inom AI, där maskininlärningsalgoritmer behöver tränas på stora bildsamlingar av atopiskt eksem. I en nära framtid skulle sådana algoritmer, som kombinerar eksemets utseende med andra relevanta uppgifter om patienten, kunna hjälpa hudläkare att identifiera de mest effektiva behandlingsalternativen för den enskilda patienten.

Studien är genomförd tillsammans med Mikael Alsterholm, som utöver sin anknytning till Göteborgs universitet och Sahlgrenska Universitetssjukhuset också är verksam som forskare vid Karolinska Institutet.