Torbjörn Lundh, vicerektor för samverkan, Agneta Holmäng, dekan, Henrik Lundqvist och Eva Wiberg, rektor.
Foto: Felicia Holmquist

Ny laguppställning för framtidens hälsa

Göteborgs universitet, Chalmers och tidigare ishockeystjärnan Henrik Lundqvist är aktörer i den trupp som ska stärka arbetet för framtidens hälsa och fysisk aktivitet i projektet GoCo Active. En bra arena för samverkan, menar ledande företrädare för universitetet.

Satsningen görs med GoCo Health Innovation City vid AstraZeneca i Mölndal som bas. Ett life sciencekluster på tillväxt där Göteborgs universitet redan finns med som part, tillsammans med andra publika verksamheter och privata aktörer.

– GoCo har potential att bli en plattform där akademi och företag arbetar nära varandra för att nå gemensam framgång. Jag ser verkligen fram emot att ta nästa steg inom förebyggande hälso- och sjukvård genom att göra den banbrytande forskningen kring idrottsmedicin till central för att uppnå hälsa för allmänheten, säger Eva Wiberg, rektor vid Göteborgs universitetet.

Både hon och Torbjörn Lundh, vicerektor för samverkan, och Sahlgrenska akademins dekan Agneta Holmäng, var på plats vid presentationen av GoCo Active. Satsningen ska bli en byggnad, och en digital plattform. Ny partner och investerare är tidigare NHL-proffset Henrik Lundqvist som i somras meddelade att han avslutar sin hockeykarriär efter femton säsonger i New York Rangers.

Kunskap och vägledning

Henrik Lundqvist betonar att Sveriges starka tro på att sport är till för alla, och den egna mångåriga erfarenhet som professionell spelare i NHL, i kombination med entreprenörer, forskare och kreatörer, skapar möjligheter för att göra verklig skillnad.

– I Sverige har vi en rik historia av stora idrottare och en enorm plattform för vetenskap och forskning. Det är dags att kombinera dem. Vi lever i en tid där vår hälsa, både fysiskt och mentalt, är mycket viktig, säger han i ett uttalande, och fortsätter:

– Under hela mitt liv har idrott och motion spelat en stor roll. Som många av oss vet är första steget i att leva ett bra liv en hälsosam livsstil med träning. Som barn eller vuxna kommer vi alla att dra nytta av det. Detta projekt kommer att hjälpa oss att skapa en plats för alla, med massor av kunskap och vägledning, med det ultimata målet hög prestanda och god hälsa.

Ledande i idrottsvetenskap

Företrädarna för Göteborgs universitet framhåller lärosätets viktiga roll inom idrottsvetenskaplig forskning i Sverige. Enligt en rapport tidigare i år hade Göteborgs universitet flest vetenskapliga publiceringar på området under åren 2015-2020. Forskningen bedrivs främst på Sahlgrenska akademin och på Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

Sahlgrenska akademins dekan Agneta Holmäng ser samverkan med universitetssjukvården och övriga Västra Götalandsregionen som ytterligare en styrka. Både hon och rektor Eva Wiberg betonar vikten av bred forskning i kombination med spetskompetens inom preventiv medicin, fysisk aktivitet, idrottsvetenskap, psykologi, hälsa och prestation.

AstraZenecas roll i satsningen GoCo Active är också tydlig. Anders Holmén är företagets Vice President och Head of Pharmaceutical Sciences, R&D.

– Vi tycker att initiativet följer våra mål och värdegrund väl. Att ge alla människor tillgång till vård och omsorg, inte minst i ett förebyggande syfte, är en central del av vår affär och vi ser att GoCo Active är ett viktigt steg på vägen, säger han.