– Vi vill skapa en reflekterande miljö där studenter kan granska komplexa frågor om migration, integration och inkludering på ett kritiskt sätt, säger kursansvarig och docent Ernst Thoutenhoofd.
Kursen är utformad för att vara interaktiv och dialogbaserad. Seminarier, reflekterande uppgifter och dokumentanalyser utgör kärnan i lärandeprocessen. Studenterna uppmuntras att ta med sina egna erfarenheter in i undervisningen, vilket ger ett utbyte av perspektiv.
– Vi hoppas att kursen ska bli en mötesplats för olika perspektiv. Studenterna kommer med varierande bakgrunder och erfarenheter, och det blir i sig en resurs för lärande, säger Giulia Messina Dahlberg, kursansvarig och docent vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik.
Tre teman, många perspektiv
Kursen på grundnivå är organiserad kring tre tematiska moduler:
• Migration och integration
• Kapabilitet och inkludering
• Institutionella och organisatoriska strukturer
Studenterna arbetar med texter på olika nivåer, diskuterar dem i seminarier och skriver reflekterande uppgifter. De analyserar också policydokument från skolor, universitet, offentliga institutioner och privata organisationer. Syftet är att bidra till en mer nyanserad förståelse av mångfald och inkludering inom utbildning.
Ett nytt teoretiskt perspektiv
En del av kursen ägnas åt kapabilitets-teori. Istället för att enbart fokusera på formella rättigheter eller ekonomiska indikatorer belyser teorin människors faktiska möjligheter att delta i samhället.
– Genom kapabilitets-teorin kan vi föra samman frågor om mångfald och inkludering inom en gemensam ram. Den ger oss ett nytt sätt att förstå mänsklig utveckling och de hinder som står i vägen, säger Ernst Thoutenhoofd.
Att möta en mångfald av studenter
För båda lärarna har beslutet att utveckla kursen en nära koppling till deras egna akademiska och personliga erfarenheter.
– Min drivkraft kommer från arbete med döva, där jag själv var en outsider och fick förlita mig på andra för att känna mig inkluderad. Den erfarenheten formade min respekt för vad det innebär att vara en del av en minoritetsgrupp, säger Ernst Thoutenhoofd.
För Giulia Messina Dahlberg handlar motivationen om att förbereda högre utbildning för en alltmer mångfacetterad studentpopulation.
– Om vi vill ha ett samhälle där alla har möjlighet att studera vidare måste vi vara beredda att möta studenter med mycket olika bakgrunder, behov och förväntningar. Mångfald är inte något undantag, det är den verklighet vi lever i. Högre utbildning måste spegla det.
Mer än teoretisk kunskap
Även om kursen ges på grundnivå får deltagarna kunskaper och färdigheter som stärker deras analytiska förmåga och gör dem bättre rustade att hantera känsliga frågor i professionella sammanhang.
– Studenterna ska efter kursen kunna tala om mångfald och inkludering på ett mer precist och nyanserat sätt. Vi hoppas att de ska kunna använda dessa färdigheter i skolor, organisationer eller policyarbete och skapa utrymme för dialog och reflektion på sina egna arbetsplatser, säger Giulia Messina Dahlberg.
På campus eller distans
Kursen erbjuds både på campus i Göteborg och på distans, men inte i hybridform. Enligt lärarna skapar det tydligare strukturer och mer meningsfull interaktion.
– Vi vill erbjuda en struktur där studenter känner sig inkluderade oavsett var de befinner sig. Vi hoppas också att kursen leder till nätverk som kan fortsätta bortom kursens slut, säger Ernst Thoutenhoofd.