Operastudenter på scen i slutproduktionen Così fan tutte (2023)
Foto: Johan Wingborg

Mozart i Angered: Premiär för operastudenternas slutproduktion

Efter tre års studier är det äntligen dags för operastudenternas stora slutproduktion: Mozarts komiska mästerverk Così fan tutte. Nytt för i år är att studenterna möter publiken på Andra stället i Angered centrum. Premiär 8 december.

Così fan tutte är en av Mozart allra mest uppskattade operor – underbar musik och härlig komik! Passar väldigt bra för operastudenterna eftersom det är få roller och väldigt tydliga personporträtt att jobba med, säger Monica Danielson, programansvarig för operautbildningen.

Från instudering och repetitioner till scenografi och kostym: Operautbildningens slutproduktion är på alla sätt lik en professionell uppsättning. Den är en viktig förberedelse för livet efter examen, en chans för studenterna att visa upp sig. Och inte minst att få uppträda tillsammans med en stor orkester, i form av studenter från utbildningen i symfoniskt orkesterspel vid Högskolan för scen och musik. Kort sagt en av höjdpunkterna i den treåriga utbildningen – och visst känner man av premiärnerverna:

– Det är pirrigt såklart. Det är ett privilegium att få vara en del av denna produktion med sådana begåvade människor, säger Lovisa Bartov, som är en av två sångare som gör rollen som Despina.
– Jag har haft nöjet att dela min roll med den begåvade Stephania Parlantza, och vi har båda fått testa på hur det är att arbeta med en roll när man delar på repetitionstiden. Det är en utmaning, och en mycket lärorik sådan. Slutproduktionen betyder jättemycket för min utveckling som operasångare.

– Hur mycket man än repar så blir det allvar först när man får möta en publik och se deras reaktioner. Repetitionerna har flutit på bra och vi har just börjat repa tillsammans med orkestern. Det är en fröjd att få sjunga med dessa begåvade musiker som alla bidrar med så mycket, säger Jonas Egfors som gör rollen som Guglielmo. För honom är slutproduktionen framför allt en möjlighet att få göra en större roll tillsammans med orkester och andra sångare, men också ett tillfälle att få arbeta med professionella scenkonstnärer som Linda Mallik och Finn Rosengren.
– Båda har bidragit mycket med sina erfarenheter från branschen och ger också en trovärdig bild av hur det kan se ut i arbetslivet, säger Jonas Egfors.

Tidigare år har operautbildningens slutproduktioner ägt rum på scener i centrala Göteborg. Tills det nya huset Konstnärliga är klart kommer alla utbildningar vid Högskolan för scen och musik att göra sina sceniska produktioner på andra platser i Göteborg. Därför presenterar operastudenterna nu för första gången sin slutproduktion i Angered.

– Att vara på Andra stället i Angered ställer lite andra krav på oss som sångare, då det inte finns något orkesterdike, utan orkestern sitter på scenen bakom oss. Därför har vi sällan direktkontakt med dirigenten, vilket gör att vi istället får förhålla oss till monitorer. Det är en bra träning för oss och ger ett mervärde till publiken som hela tiden kan se vad som händer i orkestern, säger Jonas Egfors.

Monica Danielson instämmer och pekar även på de möjligheter att nå ny publik som hon tror att Andra stället kan innebära.

– Det känns jättebra att få erbjuda opera även utanför Göteborgs centrum. Hoppas nu att de boende i Angered hittar till vår Così fan tutte – alla är varmt välkomna till vår glada, vackra och välljudande föreställning, säger Monica Danielson.

I Mozarts opera får publiken bevittna kärlekens tvivel, fördomar, sluga intriger och vadslagning. En komedi som också är en tragedi för rollpersonerna. För regin står Linda Mallik.

– Arbetet med studenterna har bestått i att utforska deras rollgestalters väg genom verket, alla de nyanser i tankar och känslor som de unga männen och kvinnorna upplever när de kastas runt i det stora bedrägeri som är verkets egentliga handling.

Così fan tutte