Mirand framför många höga byggnader i Sao Paolo
Miranda gör praktik på Svenska Handelskammaren i São Paulo

Miranda praktiserar i São Paulo

Som praktikant på Svenska Handelskammaren i São Paulo i Brasilien får Miranda livserfarenheter, ett utökat nätverk och en bra start på karriären. Och hennes tips till andra studenter är tydligt: Våga ta chansen och sök!

Hej/Olá!

Mitt namn är Miranda, jag är 26 år gammal och kommer från Sävsjö, en liten stad mitt i Småland. Jag har precis avslutat en master i Knowledge-Based Entrepreneurship på Handelshögskolan i Göteborg, helt och hållet på distans på grund utav Covid-19 pandemin. Därför flyttade jag aldrig riktigt till Göteborg för att studera, jag stannade kvar i Åhus, Skåne där jag och min sambo bor.

Under pandemin och alla zoomföreläsningar blev jag väldigt sugen på att resa, och började därför leta jobb i andra länder. Det var då jag såg att Handelshögskolan annonserade praktikplatser på olika handelskammare runt om i världen, där Brasilien var en utav platserna. Då jag tidigare rest och studerat i Asien var jag nu intresserad av en ny utmaning i en del av världen jag tidigare inte vistats i. Brasilien och São Paulo var därför ett självklart val för mig och för min sambo som valde att följa med då det fanns bra möjligheter för honom att få visum.

Nu är jag på plats på handelskammaren i São Paulo, en utav världens största städer som också räknas som en utav Sveriges största industristäder. Det kom därför som en positiv överraskning att kunskaperna om Sverige och svensk kultur är väldigt stora här, samt att så många stora svenska företag som Scania, Volvo, och Astra Zeneca är väldigt väletablerade trots det långa avståndet från “lilla” Sverige. Det kändes därför familjärt och välkomnande att komma hit och arbeta, sedan hjälper det så klart också att det brasilianska folket är väldigt varma och öppna, något som är positivt då jag inte talar flytande portugisiska!

En gupp människor poserar i samband med ett företagsbesök till Scanias fabrik i São Bernardo
Företagsbesök till Scanias fabrik i São Bernardo

Nya kunskaper och ett nytt nätverk

På handelskammaren varierar arbetsuppgifterna från dag till dag beroende på om kammaren håller i evenemang eller liknande. Men mitt huvudsakliga ansvarsområde är att anordna sociala- och professionella evenemang åt kammarens “Young Professionals” som är unga karriärdrivna svenskar och brasilianare i åldrarna 20–35. Typen av evenemang som anordnas beror helt på vad alla i young professionals nätverket är intresserade av att delta i. Det kan vara allt från en happy hour på en bar, till nätvärksevent med svenska företag som Ericsson eller Atlas Copco, eller företagsbesök till Scanias fabrik till exempel. Jag arbetar också mycket med kammarens publikationer Member Directory, Nordic Light, samt vår kommande bok “Sweden in Brazil: 100 years of Passion for Business and People” som planeras att publiceras i mars.

Tiden på kammaren har hittills varit mycket lärorik. Jag har lärt mig mycket om Brasiliens långa relation med Sverige och om hur svenska företag arbetar i São Paulo. Nätverksmöjligheterna på kammaren är helt otroliga, speciellt då man ofta är i kontakt med högt uppsatta politiker, Vd:ar och entreprenörer, vilket är något jag kommer bära med mig resten av livet. Min förhoppning är att åka härifrån med ett bredare nätverk och förhoppningsvis fortsätta arbeta på internationell nivå på ett internationellt bolag.

Våga ta chansen och sök!

Att tacka ja till att praktisera på handelskammaren i Brasilien är det bästa beslutet jag har tagit. Det har inte bara hjälpt mig att avancera min karriär, men det har också gett mig otroligt mycket livserfarenheter. Jag har fått många nya kompisar här och jag har också kunnat resa runt till andra destinationer i Brasilien som Rio de Janeiro till exempel.

Våga ta chansen och sök! Det är en livserfarenhet du inte kommer ångra.

/Miranda

Stipendier för praktik på handelskamrar

Tack vare generöst stöd från ett antal stiftelser har Handelshögskolan möjlighet att erbjuda framför allt programstudenter stipendier för praktik på svenska handelskamrar runt om i världen.

Sista ansökningsdag: 20 januari 2023
Läs mer om alla stipendierna

• San Francisco och Silicon Valley
    Finansieras av Sten A Olssons Stiftelse