Bild på kvinna i lab

Medicinsk innovation för att övervinna sociala och ekonomiska utmaningar

2020 års Workshop on Medical Innovation and Healthcare (WOMI) är särskilt viktig då den hålls mitt under den pågående COVID-19-pandemin, vilken har skapat stora sociala och ekonomiska utmaningar. För att övervinna denna situation sätts stora förhoppningar på medicinsk innovation, i synnerhet i utvecklingen av effektiva mediciner och vaccin, men också i att förändra organisatoriska vanor i samhället och i hälso- och sjukvårdsorganisationer, såsom sjukhus.

Bild på Marcela Miozzo
Marcela Miozzo

"The Covid-19 pandemic has exposed the weaknesses of our, political and economic systems. I looked forward more than ever to this year’s WOMI annual conference, and enjoyed participating in the debate and discussions over the much needed innovations by firms and hospitals, as well as government policy responses, to address the crisis. WOMI allows me to meet each year an international network of excellent researchers who discuss their early stage work on the dynamics of medical innovation."

Marcela Miozzo, , Professor of Innovation Management and Entrepreneurship,Head of Strategy, International Management and Entrepreneurship Group, at King's Business School, UK

Fokus på forskning och dialog med praktiker

Medlemmarna i WOMI fokuserar sin forskning inom innovation, entreprenörskap, och organisation i kontexten av hälso- och sjukvårdsorganisationer, branscher och i bredare fält inom medicin och life sciences. WOMIs årliga workshop tillhandahåller möjligheten att regelbundet utbyta idéer och diskutera aktuella och framväxande utmaningar. Medlemmarna strävar också efter att förstå relevansen av sin forskning från olika perspektiv och engagerar sig i dialoger med utvalda praktiker, som detta år kommer från The Hunter Central Coast MedTech Industry Network in Newcastle, Australia och från AstraZeneca i Storbritannien/Sverige

Bild på Michael M. Hopkins
Michael M. Hopkins

"WOMI is a wonderful opportunity to meet with leading international scholars studying medical innovation. The WOMI tradition where all papers have a carefully chosen discussant, and are seen by all participants, ensures a very high quality of debate. WOMI has become one of the research highlight of my year, and especially in this year of lockdowns, the hosting of WOMI by Maynooth University and University of Gothenburg is a particularly valuable opportunity to keep up with this important, fast moving field."

Michael M. Hopkins, Professor of Innovation Management at SPRU - Science Policy Research Unit,University of Sussex Business School.

Detta var det åttonde året som WOMI hölls och workshopen arrangeras gemensamt av Bastian Rake från Maynooth University samt av Ethan Gifford och Maureen McKelvey från Göteborgs universitet och GOT KIES. Workshopen hölls digitalt med fler än 40 deltagare från olika universitet/länder världen över.