Bild på ungdomar med en blå platta över huvudet
Foto: Peter Kvarnström

Lyckat ljudexperiment på Ullevis gräsmatta

400 mellanstadieelever intog på måndagen Ullevis gräsmatta för att undersöka hur ljudvågor sprider sig. Det var samtidigt startskottet för årets Vetenskapsfestival.

Efter en olympisk inmarsch på Ullevis löparbanor med skolklasserna prydligt uppradade bakom varsin skylt var det dags att sätta i gång dagens fysiklektion.

Som uppvärmning fick eleverna bilda Ukrainas och Sveriges flaggor genom att vända de utdelade plattorna med antingen den blåa eller den gula sidan upp.

Resultatet syns på drönarfilm

Trots den udda undervisningssalen tog eleverna sin uppgift i ljudexperimentet på allvar och tog blixtsnabbt ner plattorna när de hörde ljudet från högtalarna, helt enligt instruktionen från forskarna som ledde experimenten.

– Jag är nöjd med dagens experiment. 400 elever räcker inte riktigt för att täcka in alla hörn på fotbollsplanen, men ljudeffekterna kommer att synas bra på drönarfilmen, säger Javier Marmolejo, en av de två forskarna från Göteborgs universitet som lotsade eleverna genom de olika experimenten med hjälp av en stor mängd frivilliga fysikstudenter.

Behöver fler naturvetare

Hur eleverna placerade sig på planen och hur de lyfte sin plattor syntes bäst från ett fågelperspektiv och hela experimentet filmades alltså med drönare och visades för eleverna på en storbildsskärm i pauserna. Alla deltagande klasser får även med sig en film hem.

Experimentet har tagits fram av Institutionen för fysik på Göteborgs universitet tillsammans med Vetenskapsfestivalen och har även sponsrats av ThorLabs som annars ofta levererar utrustning till fysikforskarnas lab.

– Det är både roligt och viktigt att involvera skoleleverna för att väcka intresset för naturvetenskap i tidig ålder. Vi behöver fler naturvetare för att ta oss an framtidens utmaningar, säger Dag Hanstorp, professor på Institutionen för fysik vid Göteborgs universitet.

Bild på två pojkar Carl och Romeo
Carl och Romeo från Aspenässkolan tyckte att slantsinglingen var roligast.
Foto: Olof Lönnehed

Slantsingling

Syftet med experimenten är att aktivt och visuellt demonstrera vad ljud är och hur vi människor uppfattar ljudets olika egenskaper. Eleverna fick se hur snabbt ljudet transporteras, hur ljudvågor kan interferera med varandra så att ljudet antingen förstärks eller försvagas samt också prova på ett statistikexperiment genom att singla slant ett stort antal gånger.

– Slantsinglingen var roligast, säger Carl Lansenfeldt från Aspenässkolan i Lerum.

– Men ljudexperimenten var också helt okej, fyllde klasskompisen Romeo Jakobsson i.

Efter avslutad lektion på Ullevis gräsmatta väntade bulle och festis för alla elever, en del tog ett extra varv på löparbanan – det är inte varje dag en kan spurta ner klasskompisen på Ullevi.

Vetenskapsfestivalen

Med omkring 70 000 besökare är den internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang, och Sveriges största kunskapsfest. Sedan starten 1997 har Vetenskapsfestivalen varit en mötesplats för kunskap, inspiration och nya perspektiv. Göteborgs universitet är en av Vetenskapsfestivalens huvudmän.