Bild på en grupp personer på Ullevis gräsmatta
Foto: Johan Wingborg

Ljudexperiment med 400 elever på Ullevi startar Vetenskapsfestivalen

Måndagen den 17 april inleds Skolprogrammet för Vetenskapsfestivalen med en av årets maffigaste aktiviteter. Då tågar över 400 mellanstadieelever in på Ullevis gräsplan för att vara med i ett storskaligt ljudexperiment lett av forskare från Göteborgs universitet.

Hur illustrerar man det osynliga på ett pedagogiskt sätt? Med hjälp av 15 skolklasser från Göteborgsregionen ska forskare från Göteborgs universitet demonstrera hur ljudvågor sprider sig. Eleverna förflyttar sig på Ullevis gräsplan, där de bildar olika mönster och formationer beroende på hur de uppfattar ljudets utbredning inne på arenan.

– Det här är ett kreativt, kul och annorlunda sätt att visa vetenskap på, som är hela idén med Vetenskapsfestivalens Skolprogram. Det blir interaktivt och visuellt och eleverna får uppleva och lära sig om olika vetenskapliga principer, dessutom på en ikonisk plats. Vi hoppas på många aha-upplevelser, skratt och minnen för livet, säger Madeleine Koncilja, programansvarig Skolprogrammet på Göteborg & Co för Vetenskapsfestivalen.

Viktigt att väcka vetenskapsintresset

Det unika experimentet kommer att filmas med drönare under genomförandet och visas för eleverna på en storbildsskärm. Alla deltagande klasser kommer även att få en film i efterhand. Experimentet har tagits fram av Institutionen för fysik på Göteborgs universitet tillsammans med Vetenskapsfestivalen.

– Det är både roligt och viktigt att involvera skoleleverna för att väcka intresset för naturvetenskap i tidig ålder. Vi behöver fler naturvetare för att ta oss an framtidens utmaningar, säger Dag Hanstorp, professor på Institutionen för fysik vid Göteborgs universitet.

Syftet med experimentet är att aktivt och visuellt demonstrera vad ljud är och hur vi människor uppfattar ljudets olika egenskaper. Experimentet blir dessutom en lärorik och rolig upplevelse då klasserna får förberedelsematerial inför experimentet och uppföljande övningar efteråt.

Förutom ljudexperimentet på Ullevi erbjuder Vetenskapsfestivalens Skolprogram 88 andra aktiviteter med tillsammans över 1000 aktivitetstillfällen för grundskola och förskola i hela landet. I Skolprogrammet, som pågår den 17–28 april, ingår bland annat den populära Experimentverkstaden i Kajskjul 105 i Frihamnen. Läs mer om årets program här!

Vetenskapsfestivalen

Med omkring 70 000 besökare är den internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang, och Sveriges största kunskapsfest. Sedan starten 1997 har Vetenskapsfestivalen varit en mötesplats för kunskap, inspiration och nya perspektiv. Göteborgs universitet är en av Vetenskapsfestivalens huvudmän.