Latin American Studies Association (LASA) tilldelar priset Early Career Award 2023 till Dr. Valeria Villegas Lindvall

Med ett unikt fokus på mindre studerade genrer (skräck, terror, sci-fi, fantasy) i latinamerikansk film och i world cinema, har Valeria Villegas Lindvall, doktor i filmvetenskap och lektor vid institutionen för kulturvetenskaper, utsetts till mottagare av priset Early Career Award 2023 av Latin American Studies Association (LASA), presenterat av sektionen för filmvetenskap.

Porträttbild på Dr. Valeria Villegas Lindvall

- Jag blev mycket positivt överraskad av nyheten av den här utmärkelsen. Jag är mycket tacksam över att veta att mitt arbete har en positiv inverkan på området och skapar möjligheter att lyfta fram kvinnor och rasifierade människors arbete, inte bara inom akademiska kretsar utan även inom produktionen av skräck- och fantasyfilm. Det är ett nöje att engagera sig i den latinamerikanska audiovisuella kulturens möjligheter och att kunna bidra med något som bedöms vara betydelsefullt av andra inom fältet, säger Valeria.

Latin American Studies Association (LASA) är den största professionella föreningen i världen för personer och institutioner som är engagerade i studier av Latinamerika och arrangerar årligen LASA International Congress, världens främsta forum för expertdiskussioner om Latinamerika och Karibien. Dr. Villegas Lindvall kommer att ta emot sitt pris vid 2023 års LASA-kongress i Vancouver den 25 maj.

- Jag kommer att ta emot priset i Vancouver på LASA-kongressen där jag även kommer att hålla ett föredrag om magi och mexikansk visuell kultur. Att få ta med min kunskap till Kanada och undersöka vilka sätt vi kan tänka på brujería (häxkonst) och traditioner som form för att undergräva förtryck och att även få pris inom det området fyller mig med både hopp och glädje att fortsätta med antipatriarkal, antikapitalistisk och antirasistisk kritik, säger Valeria.

Tillkännagivandet av Latin American Studies Association (LASA)
(översatt till svenska)

Sedan hon tog sin doktorsexamen i filmvetenskap vid Göteborgs universitet (Sverige) 2021 har Dr. Valeria Villegas Lindvall aktivt publicerat flera bokkapitel, artiklar och essäer i tidskrifter, inklusive Screen-Queens.com. Kommittén anser att Dr. Villegas Lindvalls essäer “Me quitarán de quererte, Llorona, pero de olvidarte nunca.’ La Llorona, colonial trauma and Mexicanness” och “Sem medo de lobisomem: Subversion, intimacy and animality. As Boas Maneiras (2017)” är engagerande och tidsenliga samt kombinerar detaljerad filmanalys med ett unikt fokus på mindre studerade genrer (skräck, terror, sci-fi, fantasy) i latinamerikansk film och i world cinema i stort. Dr. Villegas Lindvalls innovativa vetenskapliga tillvägagångssätt använder dekoloniala och feministiska teoretiska ramar för att centrera hennes analyser av representationer av Afro-ättlingar och ursprungsbefolkningar i samtida film från en mängd olika regioner i den globala södern. Hennes forskning förstärker rösterna och arbetet hos kvinnliga, inhemska och latinamerikanska forskare och visar på en lovande karriär inom filmvetenskapen. Vidare visar Dr. Villegas Lindvalls CV på ett engagemang av att dela med sig av sin forskning både inom och utanför LASAs forskningsgemenskap - genom konferenspresentationer, sitt redaktionella arbete på MAI: Feminism & Visual Culture, filmfestivaldeltagande och samarbeten inom digital media.

Läs mer om priset och LASA här

Text: Linnéa Saaranen