Foto: Jakob Lundberg

Lars Ny ordförande i forskningsrådet för Sahlgrenska CCC

Fem frågor till Lars Ny, professor i onkologi och ny ordförande i forskningsrådet för Sahlgrenska Comprehensive Cancer Centre.

Vad innebär det att vara ordförande i forskningsrådet för SCCC?
– Ordförande i rådet ansvarar för att forskningsrådet fungerar i sin roll att driva strategiska forskningsfrågor inom Comprehensive Cancer Centre. Praktiskt betyder det till exempel att man planerar och leder forskningsrådets möten och andra aktiviteter.

På vilket sätt ska forskningen vara en del av ett cancercentrum, rent praktiskt?
– Forskningen har en helt avgörande och självklar roll i att pröva och utvärdera nya metoder och behandlingar för morgondagens cancersjukvård. Konkret betyder det att alla medarbetare ska känna delaktighet i detta arbete och att också patienterna med anhöriga involveras mycket mer än tidigare.

Lars Ny, proprefekt vid Institutionen för kliniska vetenskaper, är ny ordförande i forskningsrådet för Sahlgrenska Comprehensive Cancer Centre.
Foto: Karin Markhede/SU

Klart att man vill vara delaktig och verka för att vi gör detta så bra som möjligt genom att dela med oss av vår kunskap och få del av andras

Hur kan akademin och sjukhuset närma sig varandra ytterligare när det kommer till forskning?
– I nuläget är vi både på sjukhuset och akademin i en situation där vi gör en del förändringar i organisation och strukturer för att vi ska få effektivare processer där forskningen integreras tydligare. Ett viktigt symboliskt exempel är förstås byggstarten för Sahlgrenska Life. Det kommer att vara på plats om drygt fem år men redan nu intensifierar vi arbetet med hur vi förenklar och utvecklar samarbetet genom att öka kontaktytorna mellan medicinarbergets och sjukhusets cancerforskare genom till exempel start av olika forskningsnätverk.

Vad är viktigast just nu inom cancerforskningen i Europa?
– EU:s program EU4Health sätter många perspektiv för cancersjukvården som måste beforskas inom till exempel prevention, tillgänglighet, krisberedskap och patientnytta. Tillgång till hälsodata och den digitala transformationen av hälso- och sjukvården blir allt viktigare faktorer för denna forskning.

Vad ser du mest fram inom ramen för ditt nya uppdrag?
– Sahlgrenska Universitetssjukhuset som ett CCC skapar nya möjligheter och sätter sjukhuset på kartan som självklar spelare, inte bara lokalt och nationellt utan också internationellt. Klart att man vill vara delaktig i detta och verka för att vi gör detta så bra som möjligt genom att dela med oss av vår kunskap och samtidigt få del av andras.

Text: Karin Markhede/SU