Skiss för en multisal i Konstnärliga
Foto: Tham & Videgård (skiss)

Konstnärliga: Ett komplext hus, specialanpassat för Konstnärliga fakulteten

Byggnationen av Konstnärliga fakultetens nya hus, Konstnärliga, pågår för fullt. Inflytt är planerad att ske 2025 i de ombyggda delarna, och 2027 i de nybyggda delarna.
—Det blir ett hus med fullt med speciallokaler och specialbyggda lärmiljöer för alla våra konstarter, berättar Sebastian Jannesson, universitetets samordnare för byggprojektet.

En stor skillnad mellan Konstnärliga och fakultetens gamla lokaler är de nya lokalerna kommer att vara helt och hållet ändamålsenliga, ritade och byggda specifikt för Konstnärliga fakulteten.
—De är byggda för absolut spetskompetens inom våra områden, säger Sebastian Jannesson.

Sebastian Jannesson berättar också att något som gör Konstnärliga till ett helt unikt hus är att alla våningsplan kommer att se helt olika ut. Detta är ett väldigt ovanligt sätt att bygga hus på men det var en nödvändighet för att möjliggöra alla speciallokaler som fakulteten behöver.
—Det blir en komplex byggnad där ingen våning är den andra lik.

Konstnärliga kommer att bland annat att innehålla konsertsalar, teatrar, gallerier, metall-, trä-, skulptur-, elektronik-, keramik-, textil- och smyckesverkstäder, professionella inspelningsstudios för ljud och film, akustiskt specialanpassade musiklokaler, danssalar och studioytor för studenternas eget arbete.

Med placeringen på Götaplatsen hamnar också Konstnärliga i Göteborgs historiska kulturella centrum.
—I och med det får det nya huset en helt annan publik dimension.