Hedersdoktorerna Dencik och Atkinsson äntligen promoverade

I fredags fick vi äntligen fira våra hedersdoktorer skådespelaren David Dencik och Dennis Atkinsson, professor i bildpedagogik, som utsågs våren 2020 under pandemin.

Dennis Atkinsson och David Dencik utsågs till hedersdoktor vid Konstnärliga fakulteten under pandemin, år 2020. Nu kunde vi äntligen välkomna dem till Göteborg för doktorspromotion.

Under veckan har de föreläst för studenter på Konstnärliga fakulteten, samt träffat lärare och forskare. I fredags fick vi till slut sätta doktorshatt på deras kloka huvuden och hylla dem på universitetets främsta högtid, doktorspromotionen.

Festlig doktorspromovering. Hedersdoktorerna Dencik och Atkinsson i sina doktorshattar, med Konstnärliga fakultetens promotor professor Jyoti Mistry till vänster och stolt dekan Sanne Kofod Olsen till höger i blid.
Foto: Johan Wingborg

David Dencik, skådespelare och för många känd för sina roller i serier som Chernobyl, Top of the Lake och i senaste Bondfilmen No Time to Die. Han är även sedan 2018 Artist in Residence på den ena av fakultetens institutioner, Högskolan för scen och musik. Här har han delat med sig av erfarenheter från sin långa karriär genom workshops, masterklasser för studenter och lärare. Han medverkade också i ett antal välbesökta publika samtal, och berättade om sin syn på skådespeleri och om sina roller och rolltolkningar i de filmer som mött en stor publik runtom i världen.

Dennis Atkinsson, professor emeritus i bildpedagogik vid Goldsmiths, University i London, och sedan länge internationellt tongivande inom det bildpedagogiska forskningsfältet Visual Arts Education. Hans texter och teorier har sedan många år varit flitigt använda av  bildlärarstudenterna på HDK-Valand, fakultetens andra institution. Under veckan har Dennis Atkinsson föreläst för studenter inom lärarutbildningarna i de estetiska ämnena och doktorander vid forskarskolorna kopplade till Konstnärliga fakulteten.

Två doktorspromotioner i år för att komma ikapp
Redan i höst kommer det att bli doktorspromotion igen. Då har vi bjudit in Liz Lehrman, koreograf och pedagog, och Trinh T. Minh−ha, filmskapare och litteraturteoretiker, som utsågs till hedersdoktorer 2021.