Bokmässan
Foto: Bokmässan

Forskare lyfter viktiga frågor på Bokmässan

Är du intresserad av hållbart vattenbruk, världens klimatarbete, växtblindhet eller biologisk mångfald? Passa då på att besöka Bokmässan (22-25 september), där forskare från Göteborgs universitet storsatsar på samtal för att lyfta de stora och viktiga frågorna.

-Det är lätt att drunkna i informationsmängden. Därför behöver man lyfta viktiga punkter och fördjupa dessa, vilket blir möjligt genom samtal, säger Alexandre Antonelli, författare, professor i biologisk mångfald vid Institutionen för biologi och miljövetenskap (BioEnv), Göteborgs universitet, och tillika forskningschef vid Kew Gardens i Storbritannien, som deltar i fyra samtal.

Stora och viktiga frågor

På Bokmässans första dag (10:30-10:50) deltar Antonelli i ett samtal om hotet mot den biologiska mångfalden med Henrik Grape, präst och senior rådgivare i klimatfrågor för Kyrkornas Världsråd. Här kommer Antonelli att dela med sig av bland annat personliga erfarenheter av att studera och ibland upptäcka nya arter. Därefter (12:00-12:20) samtalar Antonelli om sin nyligen utgivna bok ”Ett dolt universum – Jordens okända biologiska mångfald”. Boken har fokus på vad som sker med den biologiska mångfalden och vad det har för inverkan på oss.

-Mina samtal kommer att lyfta de stora och viktiga frågorna kring biologisk mångfald. Vad det är som sker just nu och vad vi kan göra åt det. Och sen hoppas jag så klart att alla vill läsa boken!

Antonellis tredje samtal (14:30-14:50) har fokus på ”växtblindhet”. Det vill säga, att man inte ser eller lägger märke till växter runt omkring sig. Och hur växtblindheten påverkar den biologiska mångfalden. I programpunkten samtalar Antonelli med Dawn Sanders, biolog, konstnär och pedagogikforskare, och konstnären Sara Dunker.

-Just växtblindhet är något som jag brinner för eftersom artkunskapen bland allmänheten minskar, säger Alexandre Antonelli, som även medverkar i Go'kväll på SVT den 15:e september.

Aktuellt ämne som berör alla

Under Bokmässans andra dag deltar Ulf Molau, professor emeritus vid BioEnv, Göteborgs universitet, och Markku Rummukainen, klimatrådgivare på SMHI, Sveriges kontaktperson för FN:s klimatpanel (IPCC), och professor i klimatologi vid Lunds universitet, och FN-förbundets ordförande Annelie Börjesson i ett samtal om klimatförändringarna och vad vi måste göra för att minska vår klimatpåverkan.

-Just klimatförändringar är ett väldigt aktuellt ämne, som berör oss alla. Det är därför en förmån att få framföra de senaste rapporterna från FN:s klimatpanel till en receptiv publik, som Bokmässans besökare, säger Ulf Molau, som är en av flera talespersoner för klimatpanelen i Sverige.

Förutom att agera talesperson, har Ulf Molau även varit en av huvudförfattarna bakom kapitlet ”High mountains” i klimatpanelens rapport ”Ocean and Cryosphere in a Changing Climate” (SROCC) och expertgranskade också den senaste klimatrapporten ”AR6 Climate Change 2022: Mitigation of Climate Change”.

- Som jag ser det, är de tre viktigaste frågorna i rapporterna smältande permafrost och andra köldbaserade företeelser, den arktiska förstärkningen, som gör att klimatförändringen går mycket snabbare norr om polcirkeln än i alla andra delar av världen, och den globala vattentillgången och vattenkvaliteten, säger Ulf Molau.

Framtidens hållbara mat

Under dag 2 (14:00-14:20) är det också dags för Henrik Sundh, forskare vid BioEnv och Nationellt centrum för marin vattenbruksforskning (Swemarc), Göteborgs universitet att ta plats på scenen tillsammans med Sara Larsson, Win-Win Gothenburg Sustainability Award, och Maria von Wachenfeldt, Hållbarhetsfestivalen Västra Götaland. De kommer att samtala om hållbart vattenbruk, som är produktion av olika slags djur och växter i vatten, med fokus på nuläget och framtiden.

- Det ska bli spännande att få träffa engagerade människor från Sveriges alla hörn och få berätta mer om hållbart vattenbruk och dess enorma potential i framtidens hållbara matproduktion till en växande befolkning, säger Henrik Sundh.

Sverige behöver också öka sin självförsörjning av livsmedel – för att bland annat bli mindre sårbara i kristider. Just mat från havet har en enorm potential eftersom den är både näringsriktig och för att det finns utrymme för näringen att växa. Men hur får man allmänheten att äta mer mat från havet?

- Vi behöver ändra på folks uppfattning om vattenbruket och förklara dess fördelar. Om mitt deltagande i Bokmässan leder till att fler blir positiva till vattenbruk i allmänhet och svenskt vattenbruk i synnerhet och väljer att äta mer mat från havet vore det väldigt bra. Jag själv älskar räkor och all sorts fisk men jag skulle också vilja få in mer alger i vardagsmaten. Alger är riktiga smakförhöjare och dessutom en spännande och växande del av det svenska vattenbruket, säger Henrik Sundh.

Kunskapssugna människor

Under dag 3 (15:30-16:15) är Alexandre Antonelli tillbaka på scenen igen. Men den här gången deltar han i ett samtal – om värdet av biologisk mångfald –tillsammans med Martin Emtenäs, författare och TV-journalist, och Lisa Kirsebom, vetenskapsjournalist, som leder programpunkten.

-Jag har alltid älskat bokmässan, det är ett sådant livligt evenemang med allt mellan himmel och jord och en plats där man stöter på kunskapssugna människor. Det är tusentals besökare varje dag och många av dem har möjlighet att ta med sig av det de hör och ser vidare, vare sig de är journalister, författare, andra samhällsaktörer eller familj och vänner, avslutar Alexandre Antonelli.

Mer information om programpunkterna