Small hand and large hand with index fingers aligning

Eva Billstedt har tilldelats 2 134 000 kr i forskningsbidrag för projektet ”Children with autism grow up".

Professor Eva Billstedt säkrar betydande finansiering för det nya forskningsprojektet "Children with autism grow up".

Professor Eva Billstedt
Foto: Fotograf Cecilia Göteborg

GNC är glada att kunna meddela att professor Eva Billstedt har tilldelats 2 134 000 kr i forskningsbidrag från Sten A Olssons stiftelse för forskning och kultur för projektet ”Children with autism grow up”.

Projektet är en långtidsuppföljning av vuxna personer som i barndomen fått diagnosen autism.

Forskning om autism har främst fokuserat på autism under barndom, tonår eller under ung vuxen ålder. Forskningen om autism i medelåldern och i den äldre medelåldern är mycket begränsad.

Syftet med projektet är att öka kunskapsläget om hur det går för denna grupp i medelåldern, övre medelåldern eftersom det finns ett behov av att kunna predicera prognosen, identifiera vårdbehov och behov av samhällsstöd hos denna grupp. Den longitudinella studiedesignen med redan insamlad information från barndomen och ung vuxen ålder gör det möjligt att studera utvecklingen från barndom till medelåldern och vilka faktorer som påverkar denna utveckling.

Projektet är i synnerhet intresserad av att undersöka samsjuklighet (psykiatrisk och somatisk), välbefinnande/livskvalitet inklusive sysselsättning samt vårdbehov.