Skärmdump från distansföreläsning i matematik
Kan man räkna på en pandemi? hette en av föreläsningarna under Fönster mot naturvetenskap.

Digitalt Fönster mot naturvetenskap lockade många

Kan man räkna på en pandemi? Vilka problem uppstår med antibiotikaresistens? Och varför kallas Östersjön vårt svenska Galapagos? Det var några av de frågor som besvarades under årets digitala Fönster mot naturvenskap, där trehundra gymnasieelever från tolv olika skolor deltog.
- Att engagera många elever uppkopplade via zoom samtidigt var en utmaning, men jag tyckte att våra föreläsare klarade det galant, säger projektledaren Marie Jensen.

Fönster mot naturvetenskap är ett återkommande evenemang där Naturvetenskapliga fakulteten vanligtvis bjuder in gymnasieelever till universitetet för att lyssna på föreläsningar och göra olika typer av praktiska moment. I år blev upplägget lite annorlunda.

- Vi funderade på att ställa in helt och hållet, men samtidigt vill vi gärna ge gymnasieeleverna chansen att få bekanta sig med våra ämnesområden och kanske inspirera till naturvetenskapliga studier, säger Marie Jensen.

Digitalt fick det bli, och skolorna kunde välja bland tio olika digitala föreläsningar som gavs under tre dagar. Dessutom livesände några av fakultetens studenter en frågestund via facebook, för att på så sätt ge gymnasieeleverna en möjlighet att ställa sina frågor direkt till dem.

- Den här pandemin tvingar oss att utvecklas, och jag hoppas att vi framöver kommer att erbjuda fysiska träffar där eleverna kan få göra mer praktiska grejer, men även digitala föreläsningar och frågestunder. På så sätt kan vi också nå fler skolor som har svårt att ta sig till oss, säger Marie Jensen.

Fönster mot naturvetenskap

20-22 oktober 2020

• Ägt rum årligen sedan 2015
  • Totalt 10 digitala föreläsningar via zoom och tre livesändningar på facebook
  • 320 elever från tolv skolor var anmälda.