Bo Per Larsson får Förvaltningshögskolans pris 2020!

Bo Per Larsson, tidigare sektionschef på demokratienheten på SKR, tilldelas Förvaltningshögskolans pris 2020 för sitt arbete med nyttiggörande av forskning om kommuner och regioner.

Bo Per Larsson
Foto: SKR

Under många decennier har Bo Per Larsson varit verksam inom den offentliga sektorn. Den sista tiden innan pensionen var han sektionschef på demokratienheten på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Där har han varit drivande i att hitta, sprida och nyttiggöra forskning inom offentlig förvaltning, vilket är anledningen till att han nu tilldelas Förvaltningshögskolans pris.

– Det var oväntat och jätteroligt, i den typen jobb jag har haft brukar man inte ha så många priser, så det är nytt och hedrande, säger han.

SKR har uppmuntrat till forskning på flera sätt, bland annat genom ett Forsknings- och Utvecklingsråd där det går att söka pengar men också genom att SKR själva beställt rapporter. Men framförallt har Bo Per Larsson bidragit till att befintlig forskning sprids bättre, genom alltifrån att ta med forskare på konferenser och seminarier till att ta med forskningsresultat i sina egna skrifter. Något som har uppskattats av både forskarna och kommunerna.

– Det är relativt få som sätter sig ner och läser en avhandling eller forskningsrapport, så därför gjorde vi kunskapsöversikter över forskningsläget. Vi bjöd också in forskare och utmanade dem genom att ställa frågan hur man kan bli bättre på att sprida forskningsresultaten.

Föga anade jag då att jag själv skulle bli uppmärksammad

Att få Förvaltningshögskolans pris säger Bo Per Larsson är extra roligt, eftersom han tycker att priset i sig är ett utmärkt initiativ för att uppmärksamma forskningskommunikation. Han kände själv till priset sedan 2017 då det tilldelades journalisten Magnus Wrede.

– Då blev jag jätteglad, för han jobbade ju dels väldigt mycket i kommuner och gjorde bra reportage, men var också väldigt bra på att intervjua forskare. Så även om jag försökte ha koll själv så var det ofta genom honom jag fick den informationen. Föga anade jag då att jag själv skulle bli uppmärksammad, så det är hedrande.

Förvaltningshögskolans pris brukar vanligtvis tillkännages och delas ut under Förvaltningshögskolans dag, men då den blev inställd i år kommer Bo Per Larsson att få diplom hemskickat och uppmärksammas under Förvaltningshögskolans dag 2021.

Läs mer om Förvaltningshögskolans pris här

Motivering till priset

Bo Per Larsson har i många år arbetat på Sveriges Kommuner och Regioners demokratienhet och är före detta sektionschef. Idag är han pensionerad men arbetar vidare som konsult i nära samarbete med Sveriges Kommuner och Regioner.

Bo Per Larsson har idogt verkat för att sprida forskningsresultat till kommuner och regioner via demokratidagar, seminarier, konferenser, utbildningar och inte minst uppdragsforskning. Han har själv producerat en rad rapporter byggda på forskning i populariserad och tillgänglig form. Han har också varit verksam som expert och rådgivare i relation till statliga utredningar på region- och kommunområdet. Spridande och nyttiggörande av forskning i offentlig förvaltning är en bra rubrik för hans livsgärning.

I höst är han aktuell med rapporten ”Självstyrelsens potential” där han belyser självstyrets strategiska betydelse. Han bidrar till diskussion om hur samspelet mellan stat, kommuner och regioner kan utvecklas utifrån lokala förutsättningar för att skapa en likvärdig välfärd av hög kvalitet.