Bild
fyra forskare sitter vid ett monument i Rwanda
Frida Temple, doktorand Göteborgs universitet, Malin Bogren, docent vid Göteborgs universitet, Kerstin Erlandsson, Högskolan i Dalarna och Jean de Dieu Uwimana University of Rwanda
Länkstig

Behov av högre kompetens hos barnmorskelärare i Rwanda

Publicerad

Många undervisande barnmorskor vid lärosäten i Rwanda behöver stärka sina akademiska färdigheter för att kunna genomföra landets nya kompetensbaserade barnmorskeutbildning. Det visar en ny studie som ska bidra till att höja kvaliteten i utbildningen och i förlängningen stärka kvinnors och barns hälsa.

Studien, publicerad i BMC Medical Education, omfattade barnmorskelärare från landets samtliga utbildningsinstitutioner. Resultaten visar att 79 procent behöver mer stöd i kursplanering och modulutveckling, lika många i vetenskapligt skrivande och ledarskap, och 77 procent i forskningsmetodik. Många såg också behov av att utveckla den kliniska undervisningen, både i simuleringsmiljö och på vårdavdelningar.

– Vi ser ett stort engagemang och en stark vilja att utveckla utbildningen. Det finns en tydlig drivkraft hos lärarna att höja kvaliteten, trots begränsade resurser, säger Malin Bogren, barnmorska och docent vid Göteborgs universitet.

Lärarna föredrog kortare, intensiva utbildningsinsatser med närundervisning kombinerad med digitala moment, så kallad blended learning.

– Studien används nu som grund för att planera kommande utbildningsinsatser för barnmorskelärare i Rwanda. Det är ett tydligt exempel på hur forskning kan bidra till att utveckla utbildning och vård i praktiken, säger Malin Bogren.

Reform för stärkt mödravård och barnhälsa

Under de senaste två decennierna har Rwanda gjort stora framsteg inom mödra- och barnhälsa, bland annat genom att kraftigt minska mödradödligheten. På längre sikt är målet att Rwanda ska ha tillräckligt många barnmorskor med rätt kompetens och erkänd yrkesstatus, särskilt i områden där behoven är som störst. Den nya kompetensbaserade läroplanen bygger på riktlinjer från International Confederation of Midwives och syftar till att ge framtidens barnmorskor rätt kunskaper och färdigheter för säker vård.

– För att genomföra den här typen av utbildningsreform behövs lärare med rätt kompetens och stöd. Vår forskning visar var behoven är som störst och hur insatserna kan anpassas, säger Malin Bogren.

Samarbete och ömsesidigt lärande

Studien har genomförts av forskare vid Göteborgs universitet och Högskolan Dalarna, i samarbete med rwandiska universitet, Hälsoministeriet, barnmorskeförbundet och FNs befolkningsfond (UNFPA). Samarbetet bygger på ömsesidigt lärande, där svenska forskare bidrar med erfarenheter av hur forskning och utbildning kan integreras, samtidigt som samarbetet ger nya perspektiv på hur barnmorskeutbildning bedrivs i miljöer med begränsade resurser.

– Det mest inspirerande är hur mycket vi lär oss av varandra. Kollegorna i Rwanda visar en stark framtidstro och handlingskraft som verkligen smittar, säger Malin Bogren.

Mer om studien

Studien: Building faculty capacity for competency-based midwifery education in Rwanda – a cross-sectional study (BMC Medical Education, 2025)
Författare: Malin Bogren, Menelas Nkeshimana, Frida Temple, Marie Claire Iryanyawera, Darlene Ineza, Innocent Nzabahimana, Peninah Ingabire, Jean de Dieu Uwimana, Renata Tallarico, Olugbemiga Adelakin och Kerstin Erlandsson.