Foto på Agnes Wold
Foto: Johan Wingborg

Agnes Wold utses till Årets göteborgare

Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi vid Göteborgs universitet, utses till Årets Göteborgare 2020. Hon får hederstiteln för att hon "använt alla till buds stående media för att sprida förnuft och sans i en svårtolkad omvärld."

Sedan pandemin bröt ut i våras har Agnes Wold ägnat flera timmar varje dag åt att svara på medias och allmänhetens frågor om covid-19-pandemin. Hon har kallats hela Sveriges coronapedagog, känd för att ge raka och tydliga svar om smittspridningen, och för att hon sticker hål på de påståenden som inte grundar sig på vetenskap.

Riktig kunskap när det blåser

Att hon nu blir utnämnd till Årets göteborgare tycker hon naturligtvis skoj, och hon tillägger att det också är roligt för Göteborgs universitet att någon inom akademin nu för första gången får denna folkliga hederstitel:

– Det verkar som att man äntligen förstått att när det verkligen blåser då är det riktig kunskap som gäller. Det hälsoflum som vi annars får läsa om i många tidningar har nästan helt försvunnit under pandemin.

Många blir förvånade när de hör att hon bor i Göteborg, och om hon är ärlig känner hon sig bara halvt-om-halvt som göteborgare, trots att hon bott här sedan 1970. Hon flyttade hit i tonåren med sina föräldrar, från Uppsala:

– Göteborg och Uppsala är varandras motsatser. I Uppsala växte jag upp i skuggan av universitetet, där den som inte arbetade eller studerade på universitet marginaliserades. Här i Göteborg är det tvärtom universitetet som är i skymundan, trots att vi har ett så stort universitet. Här läggs mer vikt vid varven och Volvo, säger Agnes Wold.

Eftersatt forskning

Just nu ägnar hon också mycket tid åt utbildning, särskilt på den nordiska utbildningen inom smittskydd och vårdhygien som hon var med och startade förra året. Det var också arbetet med den utbildningen som blev startskottet för hennes engagemang inom populärvetenskap under pandemin.

– Det blev så uppenbart för mig att det finns alldeles för lite forskning om hur smitta sprids och hur vi bäst begränsar den, säger Agnes Wold som menar att det visar på vikten att satsa brett på forskning, och inte bara på de forskningsområden som råkar vara på modet:

– Att vi nu kunnat få fram vaccinkandidater så snabbt beror ju på att det satsats mycket på vaccinforskning, och det är jättebra. Men om vi också under de senaste trettio åren hade sett satsningar på forskning inom smittspridning och hygien hade vi varit mycket bättre förberedda, och den här pandemin hade varit en baggis att hantera.

Håller sig uppdaterad

Agnes Wold twittrar gärna och mycket. Pandemin har förstås kommit att dominera hennes tweets. Twitter är också det forum där hon blir uppmärksammad på studier som hon behöver ha koll på, och hon håller sig också uppdaterad på den information som ges från ansvariga myndigheter. Varje dag brukar hon intervjuas av två eller tre journalister, och ibland sitter hon i chattar eller telefonväkterier där lyssnare och läsare kan ställa sina frågor direkt till henne.

– En av de mer minnesvärda frågorna kom från en man som frågade om virusets färg. Det kom ju en bild tidigt under pandemin där spikeproteinerna var röda, och han undrade om viruset verkligen såg ut så. Det gör ju inte det, men det är intressant hur den röda färgen stannat kvar för att någon en gång färglagt en bild.

Motiveringen lyder:

"Agnes Wold är professor och folkbildare. Utrustad med kunskap baserad på forskning, kryddat med en god portion humor och formuleringskonst, är hon en vetenskaplig influerare av stora mått. Under pandemiåret har hon använt alla till buds stående media för att sprida förnuft och sans i en svårtolkad omvärld. Agnes Wold bidrar stort till bilden av Göteborg som kunskapsstad och är en värdig Årets göteborgare 2020."

Prisutdelning på torsdag

Utmärkelsen Årets Göteborgare delas ut av Sveriges Radio P4 Göteborg, tidningen GT och Göteborg & Co. Först att få denna hederstitel 1993 var Leif "Loket" Olsson, och har sedan dess bland annat getts till Viveca Lärn, Lotta Engberg och Laleh. Den som utses till Årets göteborgare ska vara en uppmärksammad person som gjort något positivt som betytt mycket för många, och som person vara innerlig, godhjärtad och uppmärksammad, och dessutom vara en god ambassadör för Göteborg. Prisutdelningen brukar ske i Nordstan inför publik, men kommer i år istället att göras som en direktsändning i Sveriges Radio P4 Göteborg och på gt.se torsdagen den 3 december klockan 10:30.

Text: Elin Lindström