Vår forskarutbildning i Kostvetenskap och Idrottsvetenskap bedöms ha hög kvalitet

Under 2023 har Institutionens båda forskarutbildningsämnen granskats av externa bedömargrupper, en för ämnet Kostvetenskap och en för ämnet Idrottsvetenskap. Bedömargrupperna har bestått av såväl verksamma professorer och docenter från nordiska lärosäten som representanter för avnämare och doktorandrepresentanter. Bedömargrupperna har bedömt utbildning på forskarnivå mot licentiatexamen och doktorsexamen i ämnena i förhållande till tio angivna kriterier.

Kriterier:

1. att de faktiska studieresultaten motsvarar lärandemål och högskoleförordningens examensmål.
  2. att undervisningen sätter doktorandernas lärande i centrum.
  3. att undervisningens innehåll och form vilar på vetenskaplig och/eller konstnärlig grund samt beprövad erfarenhet.
  4. att lärarna har aktuell och adekvat ämnesmässig, högskolepedagogisk och ämnesdidaktisk kompetens samt att antalet lärare står i proportion till utbildningens omfattning och innehåll.
  5. att utbildningen är relevant för doktorandernas och samhällets behov.
  6. att doktoranderna har inflytande i planering, genomförande och uppföljning av utbildningen.
  7. att en för alla doktorander tillgänglig och ändamålsenlig studie- och lärmiljö föreligger.
  8. att kontinuerlig uppföljning och utveckling av utbildningen genomförs.
  9. att doktoranderna har tillgång till en aktiv forskningsmiljö med tillräcklig ämnesdjup, ämnesbredd och omfattning.
  10. att beakta doktorandernas möjlighet till samverkan både med forskare nationellt och internationellt, samt med det omgivande samhället.

Kriterierna framgår av styrdokumentet “Utbildningsutvärdering med extern bedömning vid utbildningsvetenskapliga fakulteten” (Dnr V 2017/428)

Bedömargruppens utlåtande har för varje bedömningskriterium bedömt huruvida den granskade utbildningen:

1. Sammantaget svarar väl upp mot kriteriet. (Mindre brister som identifierats anges.)
  2. Uppvisar brister kopplade till kriteriet. (Bristerna anges och ev. förslag till åtgärder listas.)
  3. Bedömargruppen kan inte, utifrån underlag och platsbesök, bilda sig en tillräckligt underbyggd uppfattning om huruvida utbildningen lever upp till kriteriet eller inte.

Bedömargruppen för Kostvetenskap lämnade följande bedömning:

• Sammantaget svarar forskarutbildningsämnet Kostvetenskap väl upp mot samtliga bedömningskriterier. Inga brister i förhållande till kriterierna har identifierats.

Bedömargruppen för Idrottsvetenskap lämnade följande bedömning:

• Den övergripande bedömningen är att forskarutbildningen i Idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet håller hög kvalitet. Bedömningen baseras framför allt på tre slutsatser vilka är att betrakta som utbildningens främsta styrkor.
  • Forskarutbildningen har en tydlig och väl genomtänkt utbildningsstruktur.
  • Forskarutbildningens innehåll och form vilar på vetenskaplig grund.
  • Forskarutbildningen sätter doktorandens lärande i centrum.