Göteborgs universitet

Urologi

Inom ämnet urologi vid Göteborgs universitet arbetar vi aktivt, både nationellt och internationellt med utbildning, forskning och utveckling kring sjukdomar i urinvägarna och de manliga könsorganen.

Urologi
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
413 45 Göteborg
Leveransadress: Bruna Stråket 11b
Besöksadress: Bruna Stråket 11b, våning 2, SU/Sahlgrenska, 413 45 Göteborg

Ämnesföreträdare: Johan Stranne

Om urologi

Urologin är den näst största enskilda cancerspecialiteten efter onkologi. Den omfattar totalt cirka en fjärdedel av alla cancerfall samt utgör en tredjedel av all cancer som drabbar män, där prostatacancer sedan är den vanligaste cancerformen. Andra vanliga cancersjukdomar inom urologin är njurcancer och urinblåsecancer.

Andrologi är en integrerad del av urologin där urologen handlägger vanliga könsspecifika sjukdomar och tillstånd hos mannen såsom erektionsbesvär och prostatasjukdomar. Godartad prostataförstoring, njursten samt överaktiv urinblåsa är vanliga sjukdomar hos befolkningen, dessvärre orsakar detta ett stort lidande hos de drabbade. Dessa sjukdomar samt funktionella rubbningar i urinvägarna handläggs också inom urologin och finns i fokus vid vår enhet.