Varför minskar medling i väpnade konflikter?

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2021 - 2024
Projektägare
Statsvetenskapliga institutionen

Kort beskrivning

Medling är en av de viktigaste metoderna som finns för att hantera och lösa väpnade konflikter. Detta forskningsprojekt ska försöka lösa en hittills olöst gåta när det gäller förekomsten av medling: trots att kapaciteten att medla har ökat avsevärt i det internationella systemet har andelen medlade konflikter minskat. Jämfört med 1990-talet medlas idag bara hälften så stor andel av alla väpnande konflikter. Varför minskar medlingen i världen, när kapaciteten att medla faktiskt har ökat? Vi kommer försöka lösa denna gåta genom att studera förändringar av världens konflikter samt förändringar i hur dessa konflikter har hanterats.

Forskargrupp

Magnus Lundgren, docent, Statsvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet.

Desirée Nilsson, docent, Institutionen för freds- och konfliktforskning, Uppsala universitet.

Isak Svensson, professor, Institutionen för freds- och konfliktforskning, Uppsala universitet. Forskningsledare.