ROLAND – Återkommande störningars långsiktiga påverkan på linjesjöfart och försörjningskedjor
Kort beskrivning
Linjesjöfarten har drabbats av en mängd störningar under senare år. Alltsedan arbetsmarknadskonflikten vid APM Terminals i Göteborg har Göteborgs universitet och SSPA (numera del av RISE) intresserat sig för hur störningarna påverkar rederier, hamnar och transportköpare. Chalmers och VTI har anslutit när transporterna drabbats av nya störningar.
Det krävs ihärdighet för att förstå störningars natur och hur de påverkar aktörerna och tyvärr lär linjesjöfarten störas även i framtiden. Projektets rubrik "Återkommande störningars långsiktiga påverkan på linjesjöfart och försörjningskedjor" visar på ett längre tidsperspektiv än tidigare projekt som främst studerat kortsiktiga effekter av, och agerande under, enskilda störningar. Särskilt intressant är vad man lärt sig och hur man rustar sig inför kommande störningar.
I projektet studeras också hur störningsrisker föranleder långsiktiga förändringar i de försörjningskedjor sjöfarten betjänar. Projektet tar ett svenskt perspektiv och analyserar också effekterna av Maersk och Hapag-Lloyds Gemininätverk liksom rederiernas tendens att under störningar skicka tillbaks tomcontainer för att möta högbetalande gods från Asien snarare än att vänta på att de fylls med svenska exportvaror.