Mikael Elvborn: Så kan målsökande cancerbehandling bli effektivare

Neuroendokrina tumörer är ofta spridda. Dessa kan behandlas med målsökande radioaktiva läkemedel, som binder till tumörcellerna och ger lokal strålbehandling. Mikael Elvborns avhandling visar att 177Lu-oktreotat har potential att ge större effekt om man delar upp en behandlingsomgång i flera.

MIKAEL ELVBORN
Disputation: 15 december 2023 (klicka för mer info)
Doktorsavhandling: lmprovement of 177Lu-octreotate treatment of small-intestine neuroendocrine tumors by hyperfractionation
Ämnesområde: Medicinsk strålningsvetenskap
Sahlgrenska akademin, Institutionen för kliniska vetenskaper

Vad är bakgrunden till din avhandling?
– Neuroendokrina tumörer är en tumörform som ofta är spridd vid diagnos och där bot blir svår att uppnå kirurgiskt. Det finns en radioaktiv målsökande behandling som förlänger livet och ger en ökad livskvalitet, men som sällan botar patienten, säger Mikael Elvborn, som forskar inom ämnesområdet medicinsk strålningsvetenskap och är sjukhusfysiker på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Vad handlar din forskning om i korthet?
Målet har varit att prekliniskt undersöka om man kan förbättra behandlingseffekten av det radioaktiva läkemedlet 177Lu-oktreotat i neuroendokrin tunntarmstumör. Detta genom att dela upp en behandling i flera omgångar, så kallad hyperfraktionering.

Omslagsillustration till Mikael Elvborns avhandling, av Joakim Hanner.

Kraftigare tumörminskning

Vilka är de viktigaste fynden i avhandlingen?
Vi har sett en kraftigare minskning av tumörstorlek vid hyperfraktionering, och en längre tid till återväxt efter hyperfraktionering jämfört med singeldos. Vi har också sett att det vid hyperfraktionering blir ett kraftigare upptag av det radioaktiva läkemedlet i tumörer än i andra organ i kroppen, säger Mikael Elvborn och fortsätter:

Upptag i friska vävnader ökade också med hyperfraktionering, med undantag för njurarna som är ett av riskorganen i dessa behandlingar. Där blev upptaget i stället något lägre.

”Bör testas kliniskt”

Vilken praktisk nytta kan dina forskningsresultat ge?
– De här studierna visar att hyperfraktionering med 177Lu-oktreotat har potential att ge en förbättrad behandling av patienter med vissa neuroendokrina tumörer. Och att metoden bör testas kliniskt.

Vad har varit roligt och givande med doktorandprojektet?
Jag tycker det är kul att jobba tvärvetenskapligt med personer som har olika bakgrund och profession. Då har man ofta olika infallsvinkel på ett problem och kan bidra med olika tankesätt.

Text: Jakob Lundberg