Photo from GU-pride
Foto: Lennart Wingborg GU

Könsbekräftande kirurgi - tekniker, utvärdering av resultat och patienternas livskvalitet

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2018 - 2026
Projektägare
Inst kliniska vetenskaper & Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Kort beskrivning

Teamet för könsbekräftande kirurgi ( the Gender Team at the Plastic Surgery Department), inom Sahlgrenska akademin och Sahlgrenska Universitetssjukhuset, har flera projekt relaterade till könsbekräftande vård och behandling för transpersoner. Ovan projekt är ett av dessa.

Genom att implementera en patientcentrerad vård och erbjuda ett spektrum av olika kirurgiska ingrepp för ansikte, bröst och könsorgan, är det långsiktiga målet att förbättra livskvaliteten för transpersoner som upplever könsdysfori.

Mer specifikt syftar projektets till:

1. - att definiera rollen för vissa kirurgiska ingrepp, till exempel ansiktsfeminiseringskirurgi och kondrolaryngoplastik (förändring av struphuvudet)
  2. - att förbättra en algoritm för att välja den mest lämpliga kirurgiska tekniken för mastektomi hos transmän, att definiera risken för bröstcancer hos transmän efter mastektomi och att definiera rollen för radiologiska undersökningar.
  3. - att bedöma resultaten av ansiktsfeminiseringskirurgi, kondrolaryngoplastik, mastektomi och klitoro-labio-vaginoplastik hos transpersoner, och effekten av dessa operationer på patienternas livskvalitet.

Informationen på svensk om projektet är begränsat, så för mer information hänvisar vi istället till projektets engelska sida.

Forskare som ingår i gruppen

• Kontakt: Gennaro Selvaggi
  • Anna Elander