Kommunikationspartnerträning för personer med förvärvad hjärnskada

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Kort beskrivning

Projektet syftar till att utvärdera en metod för träning av social kommunikation för personer med förvärvad hjärnskada. Metoden bygger på materialet TBIConneCT som är framtagen och utvärderad i Australien med goda resultat. I projektet skall ingå både ungdomar, unga vuxna

Bakgrund

Nedsatt förmåga att hantera social kommunikation i vardagen är en vanlig konsekvens av förvärvad hjärnskada (Acquired Brain Injury, ABI). Resultat från tidigare studier har visat på förbättrad behandling genom att förlägga träningen av det kommunikativa förhållningssättet till kommunikationspartnern. Kommunikativ interaktion och anhörigas kommunikativa anpassning har också bedömts vara en viktig aspekt för livskvalitén. Digital intervention underlättar för många att kunna delta i och med att hindrande faktorer som långa avstånd till klinik, hjärntrötthet och fysiska nedsättningar kan överbryggas. Dessutom har tidigare studier visat på liknande utfall av träningen, oavsett om det handlade om en digital intervention eller en intervention IRL.

Aktuell samverkan
Neurologisk utredningsmottagning barn, f d Regionhabiliteringen, Drottning Silvias barnsjukhus, Göteborg.Samverkan inkluderar följande professioner: logoped och psykolog.

Karin Eriksson
Med dr, Logoped