Under avhandlingens gång har många olika typer av experiment genomförts för att studera hur natriumsalicylat påverkar bakterier och immunförsvaret. Omslagsillustration från avhandling.
Foto: Omslagsillustration från avhandling. Av: Erik Gerner

Erik Gerner - Nya sätt att behandla och förebygga infektioner i svårläkta sår

Erik Gerner disputerade den 9 september på en avhandling för medicine doktorsexamen vid Sahlgrenska akademin, Institutionen för kliniska vetenskaper, inom ämnet biomaterialvetenskap.

Titeln på avhandlingen är: The role of sodium salicylate as a virulence inhibitor for soft tissue infections

Fotografi på  Erik Gerner, M.Sc. i bioteknik och industridoktorand inom ämnesområdet biomaterialvetenskap vid institutionen för
Erik Gerner, M.Sc. i bioteknik och industridoktorand inom ämnesområdet biomaterialvetenskap vid institutionen för kliniska vetenskaper, i samarbete med Mölnlycke Health Care.

Länk direkt till avhandlingen

Svårläkta och svårbehandlade sår drabbar cirka 1–2 procent av befolkningen. Ibland blir såren kroniska och kan orsaka stort lidande för individen och höga samhällskostnader under många år. Tillstötande infektioner i såren är en bidragande faktor till en hämmad och fördröjd läkning. Med tanke på ökade problem kring antibiotikaresistens i världen så önskas idag alternativa behandlingsmetoder.

–  Min avhandling handlar om hämning av ett av de signalsystem som bakterierna kommunicerar med, så kallat ”quorum sensing, QS”(1). Systemet påverkar bakteriers produktion av toxiner och andra vävnadsskadliga substanser. Genom att stänga av produktionen för sådana faktorer tror vi kroppens eget immunförsvar, med eller utan hjälp av ytterligare antimikrobiella(2) substanser, lättare bekämpar infektionerna, säger Erik Gerner, M.Sc. i bioteknik och industridoktorand inom ämnesområdet biomaterialvetenskap vid institutionen för kliniska vetenskaper, i samarbete med Mölnlycke Health Care (3).

Efter att ett antal år ha jobbat med utveckling av sårvårdsprodukter för svårläkta sår ville han genom sin avhandling få chansen att djupdyka i ett specifikt område.

–  Att arbeta med att utveckla alternativ till antibiotika är förstås av yttersta vikt och mycket givande. Att arbetet dessutom utförs i samarbete med ett etablerat medicintekniskt företag ökar chanserna för att arbetet kan utvecklas till en produkt som kommer patienter till nytta.

Natriumsalicylat kan hämma bakteriernas toxicitet
I hans forskning har han nu visat att natriumsalicylat (NaSa), en molekyl besläktad med aspirin, kan hämma signalsystemet quorum sensing för två viktiga bakterietyper som ofta hittas i svårläkta sår, Pseudomonas aeruginosa och Staphylococcus aureus.

En immunförsvarscell som fagocyterat bakterier (gula), ej fagocyterade bakterier i blått
Foto: Erik Gerner

– Hämningen ledde till minskad produktion av bakteriella toxiner och andra skadliga faktorer. Och bakterierna var lättare att avdöda med antiseptika i kombination med ”quorum sensing - hämning”,  jämfört med om enbart antiseptika användes. Vidare såg vi att bakterier som behandlats med natriumsalisylat stimulerade immunförsvarsceller till ökad migrering,  det vill säga förflyttning mot infektionskällan samt ökad fagocytos, alltså ”uppätning” av bakterier, jämfört med obehandlade bakterier.

Sammanfattningsvis visar forskning i avhandlingen att natriumsalicylat påverkar signalsystemet quorum sensing och därigenom produktionen av skadliga faktorer hos de båda bakteriestammarna, vilket stimulerar flera viktiga funktioner hos immunförsvaret.

– Även om denna forskning fortfarande är på ett tidigt stadie har vi lärt oss mycket om hur natriumsalicylat påverkar quorum sensing signalering i bakterier och dess påverkan på produktion av läkningshämmande substanser. Kliniska studier behövs för att ytterligare utvärdera detta behandlingskoncept för patienter med mjukvävnadsinfektioner.

Teckning av Elin Gerner
Teckning av Edith Gerner

MER FAKTA

1. Quorum sensing