Länkstig

AI Speak: Integrering av dialogsystem för stärkt muntlig språkfärdighet och professionsutveckling

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2025 - 2026
Projektägare
Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Kort beskrivning

AI Speak är ett praktiknära forskningsprojekt som undersöker hur AI-baserade dialogsystem kan stärka elevers muntliga språkfärdighet i språk (engelska, franska, spanska eller tyska). Projektet bygger på tidigare forskning och pilotstudier där elever och lärare upplevde metoden att öva som trygg, engagerande och effektiv. Genom samverkan mellan forskare och språklärare utvecklas ny kunskap om hur konversations-AI kan användas för att stärka elevers mod att tala, synliggöra deras prestationer och stötta lärarnas bedömning. Projektet är särskilt relevant i takt med att AI får ökad betydelse i samhället och i skolan.

Bakgrund 

Detta forskningsprojekt utgår från utmaningar kring muntlig språkfärdighet i språkundervisning, vilka har identifierats både i skolan (Granfeldt et al., 2023; Skolinspektionen, 2022) och i nationell såväl som internationell forskning (Ericsson, 2023; Timpe-Laughkin et al., 2022). Som förberedelse genomfördes under våren 2024 en pilotstudie där både lärare och elever upplevde AI-baserade dialogsystem som en meningsfull och effektiv metod för att öva muntlig språkfärdighet (Börjesson & Ericsson, 2024; Lorentzon, 2024), i linje med tidigare forskning (Bibauw et al., 2022; Ericsson, 2023). Piloten visade att lärarna behöver utveckla sin kompetens för att integrera dessa system, både vad gäller teoretisk förståelse och didaktisk tillämpning.  

Syfte

Syftet är att undersöka hur konversations-AI kan integreras för att stärka och synliggöra muntlig språkfärdighet i moderna språk, samt att bidra till professionsutveckling.   

Forskningsfråga

Hur kan AI-baserade dialogsystem användas och integreras i språklärarpraktiken för att erbjuda elever möjlighet till muntlig interaktion i vardagsnära situationer, återkoppling och bedömning av muntlig språkfärdighet?   

Deltagare

Elin Ericsson, projektledare 
Ylva Hård af Segerstad, biträdande projektledare 

Polhemsgymnasiet 

Helene Peterson, skolchef  
Nina Pennebratt, rektor 
Lärare:
Annette Christensen, tyska
Eva-Lotta Eriksson, italienska  
Anna-Maria Olsson, franska  
Peter Stöök/Malin Toresäter, utvecklingsledare 

Burgårdens gymnasium 

Maria Gustafsson, rektor 
Charlotte Gustafsson, lärare 
Kåre Ivarsson, lärare 
Jens Öberg, utvecklingsledare 

Påvelundskolan

Jesper Bodin, lärare
Viktoria Leffler, rektor

Lärjeskolan

Daniel Josefsson, lärare
Marianne Wigh, rektor