Fotografi och manipulation

Projektägare
HDK-Valand – Högskolan för konst och design

Kort beskrivning

2020–2022 genomfördes ett EDDA Norden-finansierat utvecklings- och forskningsprojekt kring 3D-modellering inom det bildpedagogiska området som ett samarbetsprojekt mellan flera nordiska universitet och andra parter. Projektets fokus på 3D-modellering utvecklades utifrån designbaserad forskning.

Projektets syfte var att utforska lärandet i 3D-modellering för bildlärare och lärarstudenter. Ett mål för deltagarna var att integrera resultaten av utvecklings- och forskningsprojektet i högre utbildning, eller mer specifikt den didaktiska undervisnings- och planeringsverksamheten inom bildlärarutbildningen vid de deltagande universiteten. Projektet kopplades i första hand till bildlärarutbildningen i partnerinstitutionerna, i andra hand till undervisning i bildämnet på grund- och gymnasieskolor. Deltagarna i projektet kom från olika länder, Danmark, Finland, Island, Litauen, Sverige, och totalt 19 personer var involverade i projektaktiviteterna.

Projektaktiviteterna syftade till att inte enbart ha fokus på teknologiska implikationer av 3D-praktik utan i stället studera de skulpturala kvaliteterna med konstnärlig användning av tekniken såväl som att utröna frågor kring den didaktiska implementeringen inom högre utbildning. De praktiska temana för projektaktiviteterna baserades på idén att modellera 3-dimensionella former och tillämpa principer som skiljer sig från analoga designmetoder genom en nytänkande bildframställningsprocess med fokus på nytänkande sätt att skulptera och förstå material. Tanken var att nyfiket och kritiskt utforska de möjligheter som tekniken ger när den används i en bildpedagogisk kontext.

Forskningsfrågor:

• Hur förvandlas skapandeprocessen, som börjar med skapandet av en skulptur, genom en analog manuell bearbetning av ett material till ett digitalt format?
  • Hur tar den linjära skapandeprocessen, styrd av materiella kvaliteter, nya riktningar när skapandet av skulpturen sker via programmering och 2D-testning?

Projektet organiserades som en kombination av instruktioner och diskussionsforum som var nätbaserade liksom aktiviteter på campus. Härifrån utvecklade och testade projektparterna designer för lärande vid sina hemuniversitet samt delade och relaterade resultaten till det övergripande temat. De utvecklade designerna för lärande kretsade kring att förbättra kompetens för bildframställning inom skulptur och 3D-teknik genom användning av bland annat fotogrammetri och CAD-baserade program.

Projektet var ett samarbete med konstnären Morten Modin från Danmark som använder 3D-metoder i sin konstnärliga praktik.

Deltagare i projektet:

Aalborg universitet i Köpenhamn, University College Copenhagen (Institut for Læreruddannelse, Campus Carlsberg vid Københavns Professionshøjskole) i Danmark samt Umeå universitet och HDK-Valand vid Göteborgs universitet i Sverige.

Projektgruppen:

Mie Buhl, Aalborg universitet, ViLD (projektledare), Kirsten Skov, University College Copenhagen, ViLD, Dan Tommi Hildén, HDK-Valand, Tarja Karlsson Häikiö, HDK-Valand, Frida Marklund, Umeå universitet och Mikael Heinonen, Umeå universitet.

2024 kommer ett nummer ut om resultatet av projektet i Tilde, Umeå universitet med Mie Buhl och Tarja Karlsson Häikiö som redaktörer. Resultaten presenterades på NERA-konferensen i Oslo i mars 2023 vid symposiet 3D-sculpting; Ett nordiskt samarbetsprojekt för högre utbildning. Resultatet av utvecklingsprojektet matas in i en nordisk diskussion om hur digital teknik inte bara tillför nya verktyg för bildkonstproduktion utan kan omvandla befintliga former av visuella uttryck och känslig kognition.

Finansierad av EDDA Norden

3D Digital Modelling in Visual Arts Education

Läs antologin "3D Digital Modelling in Visual Arts Education" (PDF)

Artiklar

Heinonen, M., & Marklund, F. (2024). 3D sculpting in digital and analogue domains – Transformations as a learning process. In Buhl, M., & Karlsson Häikiö, T. (Eds.). 3D Digital Modelling in Visual Arts Education. Tilde – skriftserie, Rapport nr. 20 2024 (p. 15-28). Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet.

Hildén, D. T. & Karlsson Häikiö, T. (2024). Sculpting, photogrammetry and computer-aided design (CAD) in primary teacher education. In Buhl, M., & Karlsson Häikiö, T. (Eds.). 3D Digital Modelling in Visual Arts Education. Tilde – skriftserie, Rapport nr. 20 2024 (p. 29-50). Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet.

Buhl, M., & Skov, K. (2024). From ‘tool’ to ‘collaborator’: Digital 3D modelling as a catalyst for new aesthetic practices – A study of student teachers’ education in visual arts. In Buhl, M., & Karlsson Häikiö, T. (Eds.). 3D Digital Modelling in Visual Arts Education. Tilde – skriftserie, Rapport nr. 20 2024 (p. 51-72). Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet.

Buhl, M., & Skov, K. (2024). Wrestling’ with 3D printers, searching for materiality – Morten Modin. In Buhl, M., & Karlsson Häikiö, T. (Eds.). 3D Digital Modelling in Visual Arts Education. Tilde – skriftserie, Rapport nr. 20 2024 (p. 73-84). Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet.

Buhl, M. & Karlsson Häikiö, T. (2024) Digital 3D modelling as an expansion of the aesthetic repertoire for image-making practices. Concluding discussion. In Buhl, M., & Karlsson Häikiö, T. (Eds.). 3D Digital Modelling in Visual Arts Education. Tilde – skriftserie, Rapport nr. 20 2024 (p. 85-89). Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet.