Göteborgs universitet
Bild
Illustration forskning i samverkan
Foto: Cecilia Lundgren
Länkstig

Sju satsningar för praktiknära forskning får stöd

Inom ramen för ULF-verksamheten har sex forskningsprojekt och en forskningscirkel beviljats medel för att utveckla undervisning i nära samverkan mellan akademi och skolpraktik. Projekten spänner över flera skolformer och ämnesområden – från förskola till vuxenutbildning – och syftar till att möta aktuella utmaningar i undervisningen genom forskningsbaserad kunskapsutveckling.

Beviljade forskningsprojekt 

Tillgängliggörande litteraturundervisning i flerspråkiga kontexter 
Olle Widhe, Göteborgs universitet, i samverkan med Göteborgs stad 
Projektet undersöker hur gestaltande litteraturarbete kan bidra till litteraturförståelsen hos elever med svenska som andraspråk. Fokus ligger på att kombinera struktur med läslust och att utveckla undervisningsmetoder utifrån lärarnas behov. 

Konversations-AI i språkundervisning 
Elin Ericsson, Göteborgs universitet och Göteborgs stad 
Projektet utforskar hur AI-baserade dialogsystem kan användas i undervisningen i moderna språk för att stärka elevers muntliga språkfärdighet samt utveckla lärarnas professionella kompetens. 

Religiös litteracitet i gymnasiet 
Wilhelm Kardemark, Göteborgs universitet, i samverkan med Mölnlycke kommun 
Projektet syftar till att utveckla modeller för religionsundervisning som kombinerar kunskapsförmedling med kritiskt tänkande och reflektion. Fokus ligger på att stärka elevers religiösa litteracitet i undervisningen. 

Språkstöttande undervisning i komvux 
Clara Palm, Göteborgs universitet, i samverkan med ABF Vux 
I nära samarbete med vuxenutbildningen utvecklas modeller för hur språkstöd kan integreras i ämnesundervisningen, för att stärka språkutveckling och kunskapsinhämtning för elever med svenska som andraspråk. 

Systematisk undervisningsutveckling i förskola och skola 
Stina Jerdborg, Göteborgs universitet, i samverkan med Kungsbacka kommun 
Projektet etablerar strukturer för långsiktig undervisningsförbättring genom kollegialt lärande, handledning och samverkan mellan lärare, rektorer och forskare. 

Förskolan som arena för berättande 
Agneta Pihl, Göteborgs stads förskoleförvaltning 
Projektet fokuserar på hur muntligt berättande kan användas som pedagogiskt verktyg i flerspråkiga förskolor. Genom gemensam kunskapsutveckling mellan forskare och pedagoger prövas språkstärkande arbetssätt i undervisningen. 

Läs mer om projekten i sin helhet

 

Beviljad forskningscirkel 

Forskningscirkel om VR och skolnärvaro 
Anders Wallin m.fl., Montessoriskolan Elyseum, i samverkan med Göteborgs universitet och Högskolan i Halmstad 
Forskningscirkeln utforskar hur VR-teknik kan användas som stöd för elever i behov av distansundervisning. Genom regelbundna träffar mellan forskare, lärare och skolledare utvecklas kunskap om virtuella lärmiljöer som kan stärka både ämnesundervisning och social utveckling. Resultaten planeras att spridas både lokalt och nationellt. 

Om ULF

  • Vad är ULF?
    ULF står för Utbildning, Lärande, Forskning och är ett nationellt samverkansprogram mellan skolhuvudmän och lärosäten med lärarutbildning.
  • Syfte:
    Att utveckla svensk skola och lärarutbildning genom praktiknära forskning som utgår från skolans och professionernas behov.
  • Bakgrund:
    Enligt skollagen ska utbildning vila på vetenskaplig grund. ULF möjliggör detta genom att koppla samman teori och praktik i långsiktiga samarbeten.
  • Mål:
    Att etablera en hållbar nationell struktur för samverkan som främjar forskning av hög kvalitet – till nytta för både elever och lärarstudenter.
  • Finansiering:
    Genom riksdag, lärosäten och skolhuvudmän.

Text:Linda Morgan, kommunikatör