Kvinna som är mitt i en röstövning
Foto: Johan Wingborg

Vokalmetodik 2 - fonetik och röstövningar

Kurs
MVK904
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-15331
Ansökan stängd

Kort om kursen

Kursen vänder sig till dig som är sångare, sånglärare eller studerande med sång som huvudämne och ger dig användbara verktyg i ditt arbete med rösten. Med fonetik som grund får du i den här kursen lära dig att analysera enklare röstproblem och skapa behovsspecifika övningar.

Om utbildningen

Kursen ger ökad kunskap och förståelse om hur du med hjälp av fonetik – läran om talljuden – kan skapa röstövningar som på olika sätt utvecklar god sångteknik, artikulation och interpretation. Du kommer att läsa praktisk fonetik, göra egna röstövningar samt läsa om barn- och ungdomsröstens utveckling. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops och övningsundervisning med enskild elev.

Den här kursen är en fortsättningskurs på Vokalmetodik 1 - röstens anatomi och fysiologi.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och godkänt betyg i kursen MVK903 Vokalmetodik - 1 Röstens anatomi och fysiologi, eller motsvarande. Motsvarandebedömning baseras på dokumenterade meriter som bifogas ansökan.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursen går på tisdagseftermiddagar eller torsdagsförmiddagar.

Lokaler

Högskolan för scen och musik bedriver sin verksamhet på fyra adresser i Göteborg: Eklandagatan 86, Åvägen 24 (Brewhouse), Vasagatan 50 (HDK-Valand) och Triörgatan 1 (Andra stället).

Läs mer om lokaler