Sångundervisning med en lärare och en student

Vokalmetodik 1 - Röstens anatomi och fysiologi

Kurs
MVK903
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsform
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-25334
Ansökan stängd

Kort om kursen

När du sjunger använder du olika delar av kroppen, som andnings- och hållningsmuskler, struphuvud och ansatsrör. Den här kursen vänder sig till dig som är sångare, sånglärare eller studerande med sång som huvudämne och ger konkret kunskap och användbara verktyg i ditt arbete med rösten.

Om utbildningen

Vokalmetodik 1 ger dig grundläggande kunskaper om röstorganets uppbyggnad och funktion och hur olika delar i kroppen samspelar för att producera ljud, tal och sång. Kursen innehåller ämnen som skelett- och muskelkunskap, andnings- och hållningsmuskulatur samt struphuvudets uppbyggnad och funktion. Du lär dig att redogöra för röstorganets anatomi och fysiologi genom att använda både teoretisk och praktisk kunskap vid röstanvändning. Du får även prova på att övningsundervisa i sång. Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, workshops och övningsundervisning i sång.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt 15 hp inom konstnärligt kandidatprogram i musik eller lärarprogram med inriktning musik med sång som huvudämne. Förmåga att ackompanjera på ackordinstrument.

Urval

De sökande kommer att kallas till sång/instrumentalprov efter sista anmälningsdag. Urvalet grundas på resultatet av provet. I provet bedöms sångliga/instrumentala och konstnärliga färdigheter. De sökande rangordnas utifrån lärarens bedömning av färdighetsnivån.

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursen går på tisdagseftermiddagar eller torsdagsförmiddagar.

Lokaler

Högskolan för scen och musik bedriver sin verksamhet på fyra adresser i Göteborg: Eklandagatan 86, Åvägen 24 (Brewhouse), Vasagatan 50 (HDK-Valand) och Triörgatan 1 (Andra stället).

Läs mer om lokaler