Sångare sjunger uttrycksfullt i mikrofon
Foto: Stig-Magnus Thorsén

Sång - jazz, pop, soul 1

MVK654
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Dag
Studieort
Göteborg
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-25319
Ansökan stängd

Kort om kursen

Vad är typiskt för soulsång? Vilka sångtekniker används inom pop? Hur fraserar jazzsångare? Den här kursen vänder sig till dig som vill utveckla din sång.

Om utbildningen

Du kommer att arbeta med sånger i populärmusikaliska genrer och dess influenser, såsom jazz, pop, soul, blues och rock. Fokus ligger på att utforska variationsrikedomen i din röst genom teknik, stilistiska karaktärsdrag samt uttryckssätt och kommunikation. Du kommer även att få analysera och reflektera kring röstanvändning, frasering och uttryck i de olika genrerna. Undervisningen sker i masterclass-form samt genom muntliga och skriftliga uppgifter.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Urval

Urvalet grundas på inskickat material i form av videoinspelning. Senast sista ansökningsdag ska detta vara inskickat via arbetsprovstjänsten SlideRoom. Rangordning sker efter bedömd nivå på sångliga/instrumentala samt konstnärliga och musikaliska färdigheter. Det inskickade materialet ska vara av kvalitet som du anser ger ditt material rättvisa.

Skicka in ditt arbetsprov via SlideRoom

OBS! Endast arbetsprov inskickade till detta webbsystem accepteras. Var noga med att i god tid skicka in materialet för att undvika tekniska problem. Detta ansvar ligger helt på dig som sökande.

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursen går på tisdagseftermiddagar eller torsdagsförmiddagar.

Lokaler

Högskolan för scen och musik bedriver sin verksamhet på fyra adresser i Göteborg: Eklandagatan 86, Åvägen 24 (Brewhouse), Vasagatan 50 (HDK-Valand) och Triörgatan 1 (Andra stället).

Läs mer om lokaler

Liknande utbildningar