Poddinspelning med Astrid von Rosen, Elisabeth Punzi och Lisa Haeger, Matarvspoddens moderator.
Poddinspelning med forskarna Astrid von Rosen (till vänster), Elisabeth Punzi (till höger) och Lisa Haeger (mitten), Matarvspoddens moderator.

Vilken roll har maten för människor i nöd?

Podd om matarv vid Göteborgs universitet sätter matens betydelse i tider av sorg och kris i fokus. Att äta för gemenskap, trygghet och tröst gör mat mer än bara livsnödvändig. Det säger forskarna Elisabeth Punzi och Astrid von Rosen i senaste avsnittet av Matarvspodden.

Elisabeth Punzi i studion under inspelningen av Matarvspodden, avsnitt 15: Mat i nöd och lust.
Elisabeth Punzi, forskare vid Institutionen för socialt arbete.

– Mat hänger ihop med att vara människa. Från att vi föds kan matsituationer vara så laddade. Laddade med kärlek eller laddat med svårigheter, om det inte fungerar. Mat kan också bli en maktkamp, ett kärleksslag mellan vuxna och barn, säger Elisabeth Punzi, forskare i socialt arbete, om människans relation till mat.

I tider av kris kan mat, måltidstraditioner och matminnen spela en stor roll för både individer och grupper. Inte bara för ens överlevnad, utan också som tröst, något som kopplar en till familjen, minnen, hemlandet, sin kultur. Matarvspoddens moderator Lisa Haeger möter forskarna Elisabeth Punzi och Astrid von Rosen som på olika sätt arbetar med och kan relatera till matens kulturarv i tider av sorg och kris. Tillsammans samtalar de om matlagning, recept, sorgebearbetning och tillhörighet.

– Att äta något kan bli tidlöst. Något lever vidare med maten. Jag tycket det är väldigt vackert. Mat kan bli ett gott minne och bevara att något, eller någon man älskat, finns kvar via en mattradition, säger Elisabeth Punzi i podden.

Forskning om mat och kulturarv

Avsnitten i Matarvspodden fångar bland annat upp forskning presenterad i boken Matarv: berättelser om mat som kulturarv som är resultatet av ett samarbete mellan forskare på Göteborgs universitet och kulturarvsinstitutioner i Västra Götalandsregionen. Elisabeth Punzi är psykolog och forskar om hur kulturarv i olika former kan bidra till hälsa och välbefinnande vid Göteborgs univsersitet. I ett kapitel i boken skriver hon även om matens väsentliga del under svårigheter och trauman.

– Måltider är ett viktigt ämne, både under pågående trauma och som motivation för att kämpa vidare. Att prata om vad man ska äta när det svåra är över, tanken på mat och gemensamma måltider, kan vara tröstande och ge hopp, säger Elisabeth.

TEXT: Louise Älgne, kommunikatör

FOTO: Matarvspodden/Medieteknik

Matarvspoddens logga
Medverkande i avsnitt 15: Mat i nöd och lust

Lyssna på avsnitt 15 "Mat i nöd och lust":

Du hittar även Matarvspodden på de vanliga poddställena.

Alla avsnitt på GU Play är transkriberade.
Till Matarvspodden på GU Play.se

Mer information om podden: www.gu.se/kritiska-kulturarvsstudier/forskning/matarv/matarvspodden

Mer information om forskningsplattformen #matarv: www.gu.se/kritiska-kulturarvsstudier/forskning/matarv