Vetenskapliga metoder för högskolepedagogik

GU-29356
Ansökan stängd

Om utbildningen

Den här kursen introducerar dig till olika metodologiska ansatser för att formulera, planera och genomföra högskolepedagogiskt forsknings- och utvecklingsarbete i högre utbildning. Kursen behandlar även kvalitativa, kvantitativa och blandade metoder för att producera och analysera data, samt hur systematiska forskningsöversikter kan genomföras. Fokus läggs också på olika kvalitetskriterier, validitet och reliabilitet, samt forskningsetiska problem, riktlinjer och val av forskningsmetod. Efter godkänd kurs har du även fördjupat dig i forskningsetiska riktlinjer, problem och principer, val av forskningsmetod och hur resultat från utvecklingsarbete kan användas för verksamhetsutveckling i högskolepedagogik.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom måste studenten uppvisa färdighet i engelska motsvarande engelska 6 (svensk gymnasienivå) eller engelska B med minst godkänt resultat eller genom ett internationellt test i engelska med krav på lägsta resultat: TOEFL papper: 575 eller med dator: 213, eller alternativt en kandidatexamen som getts på engelska.

Validering och tillgodoräkning

Du som tidigare läst kurser i högskolepedagogik, antingen vid PIL-enheten på Göteborgs universitet eller på något annat lärosäte, kan ansöka om validering av dessa kurser om de inte redan använts i någon annan examen.

För frågor om validering, kontakta Elin Nordenström, elin.nordenstrom@gu.se

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Efter studierna

Kursen leder till kompetenser att genomföra utvecklings- och forskningsprojekt med särskilt fokus på olika högskolepedagogiska sammanhang.

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursen ges på engelska, på distans med nätbaserade aktiviteter och omfattar föreläsningar, seminarier och workshops. I kursen ingår arbete både i grupp och individuellt.