Foto: Helena Berg

GU-11853
Ansökan stängd

Om utbildningen

Kursen ger dig kunskap om olika naturvetenskapliga analysmetoder för tillämpningar vid bevarande och konservering av kulturföremål och kulturmiljöer. Kursen ger också verktyg för att kritiskt utvärdera hur metoderna används och hur de ligger till grund för beslut. Under kursens gång får du möjlighet att teoretiskt pröva metoderna genom ett individuellt projekt och får stöd i att utarbeta en forskningsplan för att i framtiden kunna applicera analysmetoderna. Kursen ges på engelska.

Bilden visar en grundämnesanalys av en oljemålning med hjälp av röntgensflourescens (XRF).

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Kandidatexamen i Kulturvård (180 hp) eller motsvarande av relevans för det kulturvårdande fältet, krävs för att bli antagen på kursen. Engelska B från svensk gymnasieskola eller motsvarande nivå i ett internationellt erkänt test är ett krav för antagande.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.