Lärande, undervisning och digitalisering i högskolan

Kurs
HPA103
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Engelska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-19357
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Kursen behandlar digitalisering av högre utbildning och är utformad för att ge en omfattande inblick i hur digitaliseringen transformerar undervisning och lärande i högskolan.

Om utbildningen

Genom introduktion till teoretiska perspektiv och analys av praktiska exempel kan du skaffa dig verktyg för att teoretisera, analysera och få insikter om vilka villkor som präglar studenters och lärares arbete i en alltmer digitaliserad utbildningsvärld.

Under kursens gång kommer du att studera centrala utmaningar och möjligheter som digitalisering medför för högre utbildning. Du får möjlighet att analysera relationen mellan teknologier, lärmiljöer och kunskapsutveckling. Under kursen betonas kritisk reflektion och analys.

Om undervisningen

Kursen ges på engelska, är helt online, och på halvfart (50 procent).

Genom en kombination av föreläsningar, diskussioner och praktiska övningsuppgifter förbereds du för att kunna analysera och bidra till kunskapsutvecklingen inom detta snabbt växande forskningsområde.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom måste studenten uppvisa färdighet i engelska motsvarande engelska 6 (svensk gymnasienivå) eller engelska B med minst godkänt resultat eller genom ett internationellt test i engelska med krav på lägsta resultat:

TOEFL papper: 575 eller med dator: 213, eller alternativt en kandidatexamen som getts på engelska.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.