Kursinformation till handledare termin 4: Konsultationskunskap - KiKK

Under kursdelen konsultationskunskap på T4 kommer studenterna att göra praktik på både vårdcentral/primärvård och sjukhus. Kursdelen avslutas med en praktisk examination på vårdcentral.

Aktuell handledarinformation för termin 4, vårterminen 2024

I höger kolumn finns pdf'n Handledarinformation inför handledning på
konsultationskunskapskursen del 2, T4, VT 2024
, där hittar du hela handledarinformationen.

Datum för handledning VT24

• VFU på vårdcentral: 26–28/3 och 9–10/4 (5 dagar)
  • Examination på vårdcentralen: 11-12/4 (2 dagar)
  • VFU på sjukhus: 3–5/4 (3 dagar)

Datum för handledning HT 24

• VFU på vårdcentral: 6-8/11 och 19-20/11 (5 dagar)
  • Examination på vårdcentralen: 21-22/11 (2 dagar)
  • VFU på sjukhus: 13-15/11 (3 dagar)

Kursinnehåll

På Konsultationskunskap termin 4 kommer studenterna träna på den patientcentrerade konsultationen med fokus på patientens och läkarens del av samtalet samt på statusundersökning och journalskrivning. Under kursdelen varvas föreläsningar och seminarier med VFU på vårdcentral och sjukhus. Kursdelen avslutas med en praktisk examination på vårdcentral.

Kursens mål och kursplan VFU

Övergripande mål för kursen finns i terminens kursplan - LPG004

Handledarutbildning

För att du skall vara förbered på att ta emot studenterna behöver du gå obligatorisk kursspecifik handledarutbildning:

• Handledarutbildning för nya handledare på vårdcentral och sjukhus T3 och T4, heldag på plats:
    VT24: 13/3
    HT24: 9/10
  • Handledarutbildning för vana T4 handledare, kl.13-16 via zoom
    VT24:14/3
    HT24:10/10
  • Vårdcentralshandledare skall även gå kurs i videohandledning 1 dag (om du inte har gått motsvarande sen tidigare).
  • Introduktionsutbildning om EPA: för samtliga, 30 minuter på webben

Vad förväntas av mig som handledare

Som handledare behöver du vara helt befriad från ditt ordinarie patientarbete för att handleda en studentgrupp om 4 studenter på vårdcentral eller sjukhus.

Fullständig information om handledaruppdraget, inklusive praktiskt upplägg samt schemaförslag hittar du i Handledare informationen i höger kolumn.

Vad kan jag förvänta mig av studenten

VFU-dagarna är obligatoriska och poänggivande för studenterna och ger behörighet till kommande termin. Studenterna skall vara på plats samtliga dagar och delta aktivt.

Studenterna har ansvar för sitt eget lärande och ska veta vilka EPA som de behöver träna på. Studenterna ansvarar för dokumentation av feedback i en e-portfölj som följer dem genom hela programmet och utgör underlag för fortsatt träning och examination.

Progression VFU T3-T4
Konsultationskunskapskursen har i det nya programmet delats på två terminer och ges under termin 3 och 4.

Efter termin 4 ska studenterna kunna genomföra en patientcentrerad konsultation, kunna genomföra ett riktad status i samråd med handledaren, samt dokumentera besöket i en inläggningsjournal.

EPA

Om EPA - allmän information för kliniska handledare

Kursspecifik EPA för T4 finns i handledarinformationen högst upp i höger kolumn här brevid.

Kontaktuppgift till kursledningen

Du kan maila alla frågor till kursledningen: kikk@gu.se
I övrigt se pdf'n Handledarinformation i höger kolumn.