Kursinformation till handledare termin 2: Tidig yrkeskontakt - TYK

Under termin 1 har studenterna haft TYK med VFU inom primärvård. På T 2 blir det nu TYK  med VFU på sjukhus.

Aktuell handledarinformation för termin 2,  VT och HT 2024

Datum för handledning - på sjukhus

• VT 24 - VFU: 6/3, 19/3 och 17/4
  • HT 24 - VFU:16/10, 29/10 och 27/11
  • VT 25 - VFU: datum kommer

Under VFU-dagarna behöver handledaren disponera tiden själv och vara frikopplad från ordinarie verksamhet.

Kursinnehåll

TYK är studenternas första kontakt med klinisk verksamhet. TYK bygger på handledning i smågrupp (4 studenter) och fokuserar på studentens professionella utveckling, läkarens arbete, introduktion till sjukvården, mötet med patienten, tystnadsplikt och innehåller tre VFU-dagar (=verksamhetsförlagd utbildning, "praktikdagar"). Handledarens uppgift är att ge studenterna tillfälle att träffa patienter för träning i första delen av patientcentrerad konsultation och enklare status samt introduceras till olika yrkesgrupper som finns på sjukhus.

Kursens mål och kursplan VFU

Övergripande mål, kursplan mm för kursen finns på Canvas i Kursöversikten - LPG002, denna länk behövs inloggning till, ny öppenlänk kommer snart.

Handledarutbildning och vem kan handleda

Handledaren skall vara examinerad läkare med TYK-handledarutbildning.

Obligatorisk kurs för nya handledare som inte tidigare har handlett på TYK, ges vid 2 ordinarie tillfällen och extra tillfällen via zoom. Välj den dag som passar din verksamhet bäst:

För VT 24

• Handledarutbildningsdag12/2 eller 27/2 kl 15-17 (har redan passerat)

• Återträff för handledare: datum kommer

För HT 24

• 5/9 eller12/9  hel dag och hålls på plats på Göteborgs universitet.
  • Återträff för handledare: 11/12  kl 13.00-16.00

För VT 25

• Utbildningsdag: datum kommer

Vad förväntas av mig som handledare?

Som TYK- handledare kommer du att träffa studenter som är i början av sin läkarutbildning. Du behöver därmed inte ha stor klinisk erfarenhet och läkare såväl i början av sin karriär som erfarna kliniker kan handleda på TYK.

Du skall vara helt befriad från ditt ordinarie patientarbete för att handleda en studentgrupp om 4 studenter på sjukhus.

Fullständig information om handledaruppdraget, inklusive praktiskt upplägg samt schemaförslag hittar du i pdf,n Handledarinformation i höger kolumn.

Vad kan jag förvänta mig av studenten?

VFU-dagarna är obligatoriska för studenterna och ger behörighet till kommande termin. Studenterna skall vara på plats samtliga dagar och delta aktivt.

Studenterna har ansvar för sitt eget lärande och ska veta vilken EPA som de behöver träna på. Studenterna ansvarar för dokumentation av feedback i en e-portfölj som följer dem genom hela programmet och utgör underlag för fortsatt träning och examination.

EPA

Om EPA - allmän information för kliniska handledare

Kontaktuppgift till kursledningen

Du kan maila alla frågor till kursledningen: TYK@allmed.gu.se