Göteborgs universitet
Länkstig

Uppdragstagare:
Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL.
Box 300, 405 30, Göteborg

Uppdragsgivare:
Västra Götalandsregionen, VGR

Kontaktperson för VGR: Marie Ahlberg
Avdelning social hållbarhet, Koncernkontoret
Västra Götalandsregionen 
Telefonnummer: 0761-39 99 63
E-post: marie.ahlberg@vgregion.se

Modul 1: Flerspråkande undervisning i förskolan

Föreläsare: Anne Kultti, FD, universitetslektor, docent i pedagogik, Göteborgs universitet
E-post: 
anne.kultti@ped.gu.se

Presentationen tar sin utgångspunkt i vikten av att barn erbjuds jämlika lärandemöjligheter i förskolan. Denna tematik behandlas utifrån tre frågeställningar:

  1. Vad innebär arbete för jämlika lärandemöjligheter i förskolan?
  2. Varför ska flera språk användas i förskolan?
  3. Hur kan flerspråkande undervisning i förskolan förstås?

Frågeställningarna, kombinerat med förslag till vidare läsning (nedan), kan användas som ett stöd i kompetensutveckling för undervisning och lärande i flerspråkiga förskolesammanhang.

Foto på Anne Kultti
Anne Kultti

Modul 2: Berättande för och med barn i förskolan

Föreläsare: Niklas Pramling, FD, professor i pedagogik, Göteborgs universitet
E-post: 
niklas.pramling@ped.gu.se

I min presentation talar jag om berättande för och med barn i förskolan. Jag tar upp vad som utmärker berättande som en kommunikativ form och ger konkret exempel på hur barns förmåga att berätta stöttas i förskolan, vilka viktiga funktioner berättelser fyller och hur berättande kan bidra till att skapa förutsättningar för barn med olika språkliga erfarenheter att delta i gemensamma, utvecklande och engagerande aktiviteter.

Foto på Niklas Pramling
Niklas Pramling

Modul 3: Digitala läsaktiviteter i förskolan

Föreläsare: Malin Nilsen, FD, universitetslektor, Göteborgs universitet
E-post: 
malin.nilsen@gu.se

I denna presentation kommer jag att berätta om digitala läsaktiviteter i förskolan, närmare bestämt aktiviteter där barn och pedagoger använder en flerspråkig bokapp. Jag kommer att berätta om möjligheter och utmaningar relaterade till att använda sig av denna typ av digitala verktyg i förskolan samt hur du som pedagog kan främja samspel och kommunikation för att stödja barns språkande och flerspråkande i digitala bokläsningsaktiviteter i förskolan

Foto på Malin Nilsen
Malin Nilsen

Bakgrund

En kompetensutvecklingsinsats för förskolepersonal: Barns välbefinnande och lärande: fokus på flerspråkighet och samverkan i förskolan, har genomförts i förskolor i fem kommuner inom Västra Götalandsregionen under år 2015 – 2020, av Göteborgs universitet. Insatsen tar sin utgångspunkt i forskning som visar att uppdelning av språk i modersmål och andraspråk inte framstår som funktionellt i dagens förskolesammanhang. Däremot bidrar barns möjlighet att använda samtliga sina språkliga resurser för lärande. Uttryckt med andra ord, deltagande i förskolan, innehåll i verksamheten och samspel mellan lärare och barn, kan ha avgörande betydelse för barns framtid och fungera som en motkraft till segregation och ojämlikhet.

Kompetensutvecklingsinsatsen har bidragit med kunskap om läsning för utveckling av språkande och samverkan i flerspråkiga förskolesammanhang, samt om kompetensutveckling för personal i förskolan. Förskolläraryrket framträder som ett yrke i behov av kontinuerlig kompetensutveckling och kompetensutbildning i förskolan som en process innefattande kollegialt lärande.

Mot bakgrund av insatsen erbjuder Avdelningen Social hållbarhet vid VGR en webbutbildning som en form av kompetensutveckling för samtlig förskolepersonal inom samtliga kommuner inom Västra Götalandsregionen. 

Insatsen är finansierad av VGR/Beredningen för folkhälsa och social hållbarhet och genomförd i samverkan mellan VGR och Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.

Här kan du läsa mer om insatsen:

Kultti, A. (2021). Barns välbefinnande och lärande: fokus på flerspråkighet och samverkan i förskolan. Slutrapport. Göteborg: Västra Götalandsregionen.

Kultti, A., Pramling Samuelsson, I., & Harju-Luukkainen, H. (2016). Rapport av pilotstudien: Förskolan som resurs för barns välbefinnande och lärandeGöteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.