Katarina Lindahl
Pedagogisk utvecklare
PIL Pedagogisk utveckling och interaktivt lärandeOm Katarina Lindahl
Arbetsuppgifter på PIL-enheten
Katarina är pedagogisk utvecklare vid PIL-enheten och arbetar med undervisning, handledning och utveckling inom högskolepedagogik. Hon undervisar i kurser och moduler, handleder självständiga arbeten och leder workshops med fokus på nätbaserad undervisning, examination och handledning. Katarina har utvecklat modulen Nätbaserad undervisning / Online teaching, som ges som en del av den behörighetsgivande högskolepedagogiska kursen PIL101.
Bakgrund
Katarina är legitimerad ämneslärare i engelska och religionskunskap och har flera års erfarenhet som lärare i grund- och gymnasieskolan. Efter några år som gymnasielärare antogs hon till forskarskolan CUL vid Göteborgs universitet och har nu en licentiatexamen i ämnesdidaktik med inriktning engelska. Hennes licentiatuppsats fokuserade på yrkesanpassning av engelskundervisningen på Bygg- och anläggningsprogrammet.
Tidigare arbetade hon som universitetsadjunkt i engelska med didaktisk inriktning vid Högskolan Dalarna. Hon arbetade främst med nätbaserad undervisning via Zoom och andra digitala verktyg, och har publicerat flera bokkapitel och konferensbidrag med fokus på nätbaserad undervisning i högre utbildning. Vid Högskolan Dalarna arbetade hon mycket med att lyfta fram progression mellan kurser och att utveckla kursplaner och kursupplägg inom språkdidaktik och examensarbeten för lärarstudenter. Katarina ledde också högskoledidaktiska workshoppar och arbetade med pedagogisk utveckling på intuitionen för språk, litteratur och lärande.
Våren 2021 utsågs Katarina till excellent lärare. Inom Göteborgs universitet är hon i dag engagerad i planeringsgruppen för den pedagogiska akademin som samlar lärosätets excellenta lärare, samt i redaktionskommittén vid PIL-enheten.
Nationella och internationella nätverk
Katarina är även aktiv i flera nationella nätverk inom högskolepedagogik, bland annat Swednet, Nationellt nätverk för examinationsutveckling inom högre utbildning (NEHU) och det nationella nätverket för meriterade och excellenta lärare.
Under 2025–2026 medverkar Katarina i planeringsgruppen för den nationella NU2026-konferensen, som samarrangeras av flera lärosäten med Chalmers som värd.
Katarina är också verksam som granskare av konferensbidrag och vetenskapliga texter inom högskolepedagogik, bland annat för konferenser som EARLI, ISSOTL, och HKG samt för vetenskapliga tidskrifter.