Länkstig

Katarina Lindahl

Pedagogisk utvecklare

PIL Pedagogisk utveckling och interaktivt
lärande
Besöksadress
Västra Hamngatan 25
41117 Göteborg
Rumsnummer
A2 318
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Katarina Lindahl

Jag började arbeta som pedagogisk utvecklare på PIL-enheten våren 2023. Jag kommer närmast från Högskolan Dalarna där jag har arbetat som universitetsadjunkt i engelska med didaktisk inriktning. Jag har en fil. lic. i ämnesdidaktik med inriktning engelska och är legitimerad ämneslärare i engelska och religionskunskap.

På Högskolan Dalarna undervisade jag i kurser både inom ämnet engelska och i ämnet pedagogiskt arbete. Främst har jag arbetat med nätbaserad undervisning via Zoom och andra digitala verktyg. De senaste åren har jag undervisat i samtliga kurser med verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på KPU-programmet (kompletterande pedagogisk utbildning) och har tillsammans med mina kollegor arbetat med att lyfta fram progressionen mellan kurserna. Kursutveckling är något jag brinner för och som ständigt är närvarande i min undervisning. I ämnet engelska har jag utvecklat en helt ny kurs, Språkdidaktik 3 (7,5hp), samt vidareutvecklat kursplanerna för examensarbetet i engelska för lärarstudenter.

Förutom undervisningen i kurser har jag också arbetat mycket med handledning och examination av examensarbeten på grund- och ämneslärarprogrammet. På senare år har jag intresserat mig mer för hur digitala verktyg används i undervisning inom högre utbildning, och har publicerat ett antal bokkapitel och konferensbidrag på temat. Våren 2021 utsågs jag till excellent lärare.

Jag har också arbetat i flera år som ämneslärare på både grund- och gymnasieskolan. Efter att ha arbetat några år som gymnasielärare fick jag chansen att forskarutbilda mig vid Göteborgs universitet och forskarskolan CUL, och 2015 tog jag min licentiatexamen i ämnesdidaktik med inriktning engelska. Min licentiatuppsats fokuserade på yrkesanpassning av engelskundervisningen på bygg- och anläggningsprogrammet. I ett allt mer internationellt arbetsliv ökar behovet av att kunna engelska både för elever på yrkesförberedande och högskoleförberedande program. Därför undersökte jag hur, och på vilka sätt, yrkesengelska är en del av engelskundervisningen på bygg- och anläggningsprogrammet.

Arbetsuppgifter

På PIL undervisar jag i kurser och moduler, handleder självständiga arbeten och leder workshops om högskolepedagogik.