TVå datorskärmar med bilder av skog
Foto: Unseen Studio, Unsplash

Vinnova, Internetstiftelsen, Göteborgs universitet och RISE går samman för att främja digitaliseringens roll i den gröna omställningen

Ett nytt kompetenscentrum som ska stötta svenska städer i deras strävan att bli klimatneutrala lanseras under Smart City Expo, världens största konferens för smarta städer som äger rum den 7-9 november i Barcelona.

Sveriges innovationsmyndighet Vinnova har beslutat att investera 20 miljoner kronor under tre år i Urban Twin Transition Center (UTTC). Av dessa mottar Göteborgs universitet 13 miljoner kronor. Göteborgs universitet är koordinator för projektet och kommer tillsammans med Internetstiftelsen och RISE att leda kompetenscentret och förse städer med nödvändig kunskap för att bli klimatneutrala.

– Detta är det största nationella initiativet som kopplar ihop digitalisering och grön omställning. Genom den betydande satsningen och alla fantastiska partners kommer vi att kunna uppnå den 20-procentiga minskning av utsläpp vi har som målsättning. Detta är ett gott betyg för Göteborgs universitets starka ställning inom hållbar digitalisering, säger Johan Magnusson, professor i informatik vid Göteborgs universitet och drivande i satsningen.

UTTC har två samverkande delar som fokuserar på forskning respektive genomförande. All kunskap som genereras av centret kommer att vara tillgänglig för alla. Detta kommer att vara särskilt värdefullt för de 23 städer som tillsammans rymmer 40 procent av Sveriges befolkning och ingår i Viable Cities, ett innovationsprogram vars målsättning är klimatneutrala städer till år 2030.

Enligt World Economic Forum kommer upp till 20 procent av koldioxidreduktionen fram till 2050 att drivas av de möjligheter som digitaliseringen erbjuder. Denna satsning syftar till att hjälpa svenska städer att uppnå målen i Paris-avtalet genom att koppla städernas behov med fungerande gröna lösningar baserade på forskning.

– Städerna i Viable Cities-programmet har skrivit enskilda klimatkontrakt med ett antal myndigheter som företräder svenska staten. I dessa kontrakt definieras städernas klimatmål. Målsättningen med detta kompetenscenter är att identifiera och skala upp praktiska lösningar för att implementera Agenda 2030 i dessa städer. Vår ambition är att strukturera den viktigaste kunskap som finns inom digital grön omställning för att hjälpa svenska städer göra rätt val, baserat på validerade lösningar, säger Carl Piva, vd för Internetstiftelsen.

– Jag är glad över det positiva gensvar vi fått för UTTC. Det borgar för en betydande positiv effekt i initiativet, och ett sätt för oss att bidra till den existentiella utmaningen. Vi ser det som oerhört värdefullt att kunna omsätta forskningsvaliderade initiativ i svenska städer för att driva mot klimatneutralitet, avslutar Johan Magnusson.

Om UTTC

Initiativet drivs av Internetstiftelsen, Göteborgs universitet och RISE. Samarbetspartners innefattar Vinnova, Viable Cities, TechSverige, Västra Götalandsregionen, Region Skåne, Swedish Incubators & Science Parks, IVL Svenska miljöinstitutet, Tillväxtverket, Sundsvall, Nacka, Linköping, Huddinge, Datastory och Electricity.